Atque etiam omne bonum laetabile est; quod autem
|
5.43.11
|
laetabile, id praedicandum et prae se ferendum; quod
|
|
tale autem, id etiam gloriosum; si vero gloriosum,
|
|
certe laudabile; quod laudabile autem, profecto etiam
|
|
honestum; quod bonum igitur, id honestum. at quae
|
44.1
|
isti bona numerant, ne ipsi quidem honesta dicunt;
|
|
solum igitur bonum, quod honestum; ex quo efficitur
|
|
honestate una vitam contineri beatam. Non sunt igi-
|
|
tur ea bona dicenda nec habenda, quibus abundantem
|
5
|
licet esse miserrimum. an dubitas quin praestans vale-
|
45.1
|
tudine, viribus, forma, acerrumis integerrumisque sen-
|
|
sibus, adde etiam, si lubet, pernicitatem et velocitatem,
|
|
da divitias, honores, imperia, opes, gloriam—si fue-
|
|
rit is, qui haec habet, iniustus, intemperans, timidus,
|
5
|
hebeti ingenio atque nullo, dubitabisne eum miserum
|
|
dicere? qualia igitur ista bona sunt, quae qui habeat
|
|
miserrimus esse possit? Videamus ne, ut acervus ex
|
|
sui generis granis, sic beata vita ex sui similibus parti-
|
|
bus effici debeat. quod si ita est, ex bonis, quae sola
|
10
|
honesta sunt, efficiendum est beatum; ea mixta ex
|
|
dissimilibus si erunt, honestum ex is effici nihil poterit;
|
|
quo detracto quid poterit beatum intellegi? Etenim,
|
|
quicquid est, quod bonum sit, id expetendum est; quod
|
|
autem expetendum, id certe adprobandum; quod vero
|
15
|
adprobaris, id gratum acceptumque habendum; ergo
|
|
etiam dignitas ei tribuenda est. quod si ita est, lauda-
|
|
bile sit necesse est; bonum igitur omne laudabile. ex
|
|
quo efficitur, ut, quod sit honestum, id sit solum bo-
|
|
num. Quod ni ita tenebimus, multa erunt, quae nobis
|
46.1
|
bona dicenda sint; omitto divitias—quas cum quivis
|
|
quamvis indignus habere possit, in bonis non numero;
|
|
quod enim est bonum, id non quivis habere potest—,
|
|
omitto nobilitatem famamque popularem stultorum in-
|
5
|
proborumque consensu excitatam: haec, quae sunt mi-
|
|
nima, tamen bona dicantur necesse est, candiduli den-
|
|
tes, venusti oculi, color suavis et ea quae Anticlea
|
|
laudat Ulixi pedes abluens:
|
|
'Lénitudo orátionis, móllitudo córporis.'
|
10
|
ea si bona ducemus, quid erit in philosophi gravi-
|
|
tate quam in volgi opinione stultorumque turba quod
|
|
dicatur aut gravius aut grandius? At enim eadem
|
47.1
|
Stoici 'praecipua' vel 'producta' dicunt, quae 'bona'
|
|
isti. dicunt illi quidem, sed is vitam beatam com-
|
|
pleri negant; hi autem sine is esse nullam putant aut,
|
|
si sit beata, beatissimam certe negant. nos autem vo-
|
5
|
lumus beatissimam, idque nobis Socratica illa con-
|
|
clusione confirmatur. sic enim princeps ille philo-
|
|
sophiae disserebat: qualis cuiusque animi adfectus
|
|
esset, talem esse hominem; qualis autem homo ipse
|
|
esset, talem eius esse orationem; orationi autem facta
|
10
|
similia, factis vitam. adfectus autem animi in bono
|
|
viro laudabilis; et vita igitur laudabilis boni viri; et
|
|
honesta ergo, quoniam laudabilis. ex quibus bonorum
|
|
beatam vitam esse concluditur. Etenim, pro deorum
|
48.1
|
atque hominum fidem! parumne cognitum est superi-
|
|
oribus nostris disputationibus, an delectationis et otii
|
|
consumendi causa locuti sumus, sapientem ab omni
|
|
concitatione animi, quam perturbationem voco, semper
|
5
|
vacare, semper in animo eius esse placidissimam
|
|
pacem? vir igitur temperatus, constans, sine metu,
|
|
sine aegritudine, sine alacritate futtili, sine libidine
|
|
nonne beatus? at semper sapiens talis; semper igitur
|
|
beatus. Iam vero qui potest vir bonus non ad id, quod
|
10
|
laudabile sit, omnia referre, quae agit quaeque sentit?
|
|
refert autem omnia ad beate vivendum; beata igitur
|
|
vita laudabilis; nec quicquam sine virtute laudabile:
|
|
beata igitur vita virtute conficitur. Atque hoc sic etiam
|
49.1
|
concluditur: nec in misera vita quicquam est prae-
|
|
dicabile aut gloriandum nec in ea, quae nec misera
|
|
sit nec beata. et est in aliqua vita praedicabile ali-
|
|
quid et gloriandum ac prae se ferendum, ut Epami-
|
5
|
nondas:
|
|
'Consiliis nostris laus est attonsa Laconum,'
|
|
ut Africanus:
|
|
'A sole exoriente supra Maeotis paludes
|
|
Nemo est qui factis aequiperare queat.'
|
10
|
quod si <est>, beata vita glorianda et praedicanda et
|
50.1
|
prae se ferenda est; nihil est enim aliud quod prae-
|
|
dicandum et prae se ferendum sit. quibus positis
|
|
intellegis quid sequatur. Et quidem, nisi ea vita beata
|
|
est, quae est eadem honesta, sit aliud necesse est
|
5
|
melius vita beata; quod erit enim honestum, certe
|
|
fatebuntur esse melius. ita erit beata vita melius
|
|
aliquid; quo quid potest dici perversius? Quid? cum
|
|
fatentur satis magnam vim esse in vitiis ad miseram
|
|
vitam, nonne fatendum est eandem vim <in> virtute
|
10
|
esse ad beatam vitam? contrariorum enim contraria
|
|
sunt consequentia.
|
|