Non ego iam cum huius vita, qua taetrius miserius 5.64.1
detestabilius excogitare nihil possum, Platonis aut
Archytae vitam comparabo, doctorum hominum et
plane sapientium: ex eadem urbe humilem homun-
culum a pulvere et radio excitabo, qui multis annis 5
post fuit, Archimedem. cuius ego quaestor ignoratum
ab Syracusanis, cum esse omnino negarent, saeptum
undique et vestitum vepribus et dumetis indagavi se-
pulcrum. tenebam enim quosdam senariolos, quos in
eius monumento esse inscriptos acceperam, qui de- 10
clarabant in summo sepulcro sphaeram esse positam
cum cylindro. ego autem cum omnia conlustrarem 65.1
oculis—est enim ad portas Agragantinas magna fre-
quentia sepulcrorum—, animum adverti columellam
non multum e dumis eminentem, in qua inerat sphaerae
figura et cylindri. atque ego statim Syracusanis— 5
erant autem principes mecum—dixi me illud ipsum
arbitrari esse, quod quaererem. inmissi cum falcibus
multi purgarunt et aperuerunt locum. quo cum pate- 66.1
factus esset aditus, ad adversam basim accessimus.
apparebat epigramma exesis posterioribus partibus
versiculorum dimidiatum fere. ita nobilissima Grae-
ciae civitas, quondam vero etiam doctissima, sui civis 5
unius acutissimi monumentum ignorasset, nisi ab ho-
mine Arpinate didicisset. sed redeat, unde aberravit
oratio: quis est omnium, qui modo cum Musis, id est
cum humanitate et cum doctrina, habeat aliquod com-
mercium, qui se non hunc mathematicum malit quam 10
illum tyrannum? si vitae modum actionemque quae-
rimus, alterius mens rationibus agitandis exquirendis-
que alebatur cum oblectatione sollertiae, qui est unus
suavissimus pastus animorum, alterius in caede et
iniuriis cum et diurno et nocturno metu. age confer 15
Democritum Pythagoram, Anaxagoram: quae regna,
quas opes studiis eorum et delectationibus antepones?
Etenim, quae pars optuma est in homine, in ea situm 67.1
esse necesse est illud, quod quaeris, optumum. quid
est autem in homine sagaci ac bona mente melius?
eius bono fruendum est igitur, si beati esse volumus;
bonum autem mentis est virtus; ergo hac beatam vitam 5
contineri necesse est. hinc omnia, quae pulchra ho-
nesta praeclara sunt, ut supra dixi, sed dicendum idem
illud paulo uberius videtur, plena gaudiorum sunt.
ex perpetuis autem plenisque gaudiis cum perspicuum
sit vitam beatam existere, sequitur ut ea existat ex 10
honestate.