Vides, credo, ut Epicurus cupiditatum genera di-
|
5.93.1
|
viserit, non nimis fortasse subtiliter, utiliter tamen:
|
|
partim esse naturales et necessarias, partim naturales
|
|
et non necessarias, partim neutrum; necessarias satiari
|
|
posse paene nihilo; divitias enim naturae esse para-
|
5
|
biles; secundum autem genus cupiditatum nec ad po-
|
|
tiendum difficile esse censet nec vero ad carendum;
|
|
tertias, quod essent plane inanes neque necessitatem
|
|
modo, sed ne naturam quidem attingerent, funditus
|
|
eiciendas putavit. hoc loco multa ab Epicureis dis-
|
94.1
|
putantur, eaeque voluptates singillatim extenuantur,
|
|
quarum genera non contemnunt, <non> quaerunt ta-
|
|
men copiam. nam et obscenas voluptates, de quibus
|
|
multa ab illis habetur oratio, facilis communis in
|
5
|
medio sitas esse dicunt, easque si natura requirat,
|
|
non genere aut loco aut ordine, sed forma aetate fi-
|
|
gura metiendas putant, ab isque abstinere minime esse
|
|
difficile, si aut valetudo aut officium aut fama postu-
|
|
let, omninoque genus hoc voluptatum optabile esse,
|
10
|
si non obsit, prodesse numquam. Totumque hoc de
|
95.1
|
voluptate sic ille praecipit, ut voluptatem ipsam per se,
|
|
quia voluptas sit, semper optandam <et> expetendam
|
|
putet, eademque ratione dolorem ob id ipsum, quia
|
|
dolor sit, semper esse fugiendum; itaque hac usurum
|
5
|
compensatione sapientem, <ut> et voluptatem fugiat,
|
|
si ea maiorem dolorem effectura sit, et dolorem sus-
|
|
cipiat maiorem efficientem voluptatem; omniaque
|
|
iucunda, quamquam sensu corporis iudicentur, ad ani-
|
|
mum referri tamen. quocirca corpus gaudere tam diu,
|
96.1
|
dum praesentem sentiret voluptatem, animum et prae-
|
|
sentem percipere pariter cum corpore et prospicere
|
|
venientem nec praeteritam praeterfluere sinere. ita per-
|
|
petuas et contextas voluptates in sapiente fore sem-
|
5
|
per, cum expectatio speratarum voluptatum <cum>
|
|
perceptarum memoria iungeretur. Atque his similia
|
97.1
|
ad victum etiam transferuntur, extenuaturque magni-
|
|
ficentia et sumptus epularum, quod parvo cultu na-
|
|
tura contenta sit. etenim quis hoc non videt, desideriis
|
|
omnia ista condiri? Darius in fuga cum aquam tur-
|
5
|
bidam et cadaveribus inquinatam bibisset, negavit um-
|
|
quam se bibisse iucundius. numquam videlicet sitiens
|
|
biberat. nec esuriens Ptolomaeus ederat; cui cum per-
|
|
agranti Aegyptum comitibus non consecutis cibarius
|
|
in casa panis datus esset, nihil visum est illo pane
|
10
|
iucundius. Socraten ferunt, cum usque ad vesperum
|
|
contentius ambularet quaesitumque esset ex eo, quare
|
|
id faceret, respondisse se, quo melius cenaret, obsonare
|
|
ambulando famem. quid? victum Lacedaemoniorum in
|
98.1
|
philitiis nonne videmus? ubi cum tyrannus cenavisset
|
|
Dionysius, negavit se iure illo nigro, quod cenae caput
|
|
erat, delectatum. tum is qui illa coxerat: 'minime mi-
|
|
rum; condimenta enim defuerunt.' 'quae tandem?' in-
|
5
|
quit ille. 'labor in venatu, sudor, cursus ad Eurotam,
|
|
fames, sitis. his enim rebus Lacedaemoniorum epulae
|
|
condiuntur.' atque hoc non ex hominum more solum,
|
|
sed etiam ex bestiis intellegi potest, quae, ut quicquid
|
|
obiectum est, quod modo a natura non sit alienum,
|
10
|
eo contentae non quaerunt amplius. civitates quaedam
|
99.1
|
universae more doctae parsimonia delectantur, ut de
|
|
Lacedaemoniis paulo ante diximus. Persarum a Xeno-
|
|
phonte victus exponitur, quos negat ad panem ad-
|
|
hibere quicquam praeter nasturcium. quamquam, si
|
5
|
quaedam etiam suaviora natura desideret, quam multa
|
|
ex terra arboribusque gignuntur cum copia facili, tum
|
|
suavitate praestanti! adde siccitatem, quae consequi-
|
|
tur hanc continentiam in victu, adde integritatem vale-
|
|
tudinis; confer sudantis ructantis refertos epulis tam-
|
10
|
quam opimos boves: tum intelleges, qui voluptatem
|
100.1
|
maxime sequantur, eos minime consequi, iucundita-
|
|
temque victus esse in desiderio, non in satietate. Ti-
|
|
motheum, clarum hominem Athenis et principem civi-
|
|
tatis, ferunt, cum cenavisset apud Platonem eoque
|
5
|
convivio admodum delectatus esset vidissetque eum
|
|
postridie, dixisse: 'vestrae quidem cenae non solum in
|
|
praesentia, sed etiam postero die iucundae sunt.' quid
|
|
quod ne mente quidem recte uti possumus multo cibo
|
|
et potione completi? est praeclara epistula Platonis
|
10
|
ad Dionis propinquos, in qua scriptum est his fere
|
|
verbis: 'quo cum venissem, vita illa beata, quae fere-
|
|
batur, plena Italicarum Syracusiarumque mensarum,
|
|
nullo modo mihi placuit, bis in die saturum fieri nec
|
|
umquam pernoctare solum ceteraque, quae comitantur
|
15
|
huic vitae, in qua sapiens nemo efficietur umquam,
|
|
moderatus vero multo minus. quae enim natura tam
|
|
mirabiliter temperari potest?' quo modo igitur iucunda
|
101.1
|
vita potest esse, a qua absit prudentia, absit mode-
|
|
ratio? ex quo Sardanapalli, opulentissimi Syriae regis,
|
|
error adgnoscitur, qui incidi iussit in busto:
|
|
'Haec habeo, quae edi, quaeque exsaturata libido
|
5
|
Hausit; at illa iacent multa et praeclara relicta.'
|
|
'quid aliud' inquit Aristoteles 'in bovis, non in regis
|
|
sepulcro inscriberes? haec habere se mortuum dicit,
|
|
quae ne vivus quidem diutius habebat quam frueba-
|
|
tur.' Cur igitur divitiae desiderentur, aut ubi pauper-
|
102.1
|
tas beatos esse non sinit? signis, credo, tabulis studes.
|
|
si quis est qui his delectetur, nonne melius tenues ho-
|
|
mines fruuntur quam illi qui is abundant? est enim
|
|
earum rerum omnium <in> nostra urbe summa in pu-
|
5
|
blico copia. quae qui privatim habent, nec tam multa
|
|
et raro vident, cum in sua rura venerunt; quos tamen
|
|
pungit aliquid, cum, illa unde habeant, recordantur.
|
|
dies deficiat, si velim paupertatis causam defendere.
|
|
aperta enim res est, et cotidie nos ipsa natura admonet,
|
10
|
quam paucis, quam parvis rebus egeat, quam vilibus.
|
|