Magni autem est ingenii sevocare mentem a sen-
|
1.38.1
|
sibus et cogitationem ab consuetudine abducere. ita-
|
|
que credo equidem etiam alios tot saeculis, sed quod
|
|
litteris exstet, Pherecydes Syrius primus dixit animos
|
|
esse hominum sempiternos, antiquus sane; fuit enim
|
5
|
meo regnante gentili. hanc opinionem discipulus eius
|
|
Pythagoras maxime confirmavit, qui cum Superbo re-
|
|
gnante in Italiam venisset, tenuit Magnam illam Grae-
|
|
ciam cum [honore] disciplina, tum etiam auctoritate,
|
|
multaque saecula postea sic viguit Pythagoreorum no-
|
10
|
men, ut nulli alii docti viderentur. sed redeo ad anti-
|
|
quos. rationem illi sententiae suae non fere reddebant,
|
|
nisi quid erat numeris aut descriptionibus explican-
|
|
dum: Platonem ferunt, ut Pythagoreos cognosceret,
|
39.1
|
in Italiam venisse et didicisse Pythagorea omnia pri-
|
|
mumque de animorum aeternitate non solum sensisse
|
|
idem quod Pythagoram, sed rationem etiam attulisse.
|
|
quam, nisi quid dicis, praetermittamus et hanc totam
|
5
|
spem inmortalitatis relinquamus.
|
|
An tu cum me in summam exspectationem addu-
|
|
xeris, deseris? errare mehercule malo cum Platone,
|
|
quem tu quanti facias scio et quem ex tuo ore admiror,
|
|
quam cum istis vera sentire.
|
10
|
Macte virtute! ego enim ipse cum eodem ipso non
|
40.1
|
invitus erraverim. num igitur dubitamus—? an sicut
|
|
pleraque? quamquam hoc quidem minime; persuadent
|
|
enim mathematici terram in medio mundo sitam ad
|
|
universi caeli complexum quasi puncti instar opti-
|
5
|
nere, quod κέντρον illi vocant; eam porro naturam
|
|
esse quattuor omnia gignentium corporum, ut, quasi
|
|
partita habeant inter se ac divisa momenta, terrena
|
|
et umida suopte nutu et suo pondere ad paris angulos
|
|
in terram et in mare ferantur, reliquae duae partes,
|
10
|
una ignea altera animalis, ut illae superiores in me-
|
|
dium locum mundi gravitate ferantur et pondere, sic
|
|
hae rursum rectis lineis in caelestem locum subvolent,
|
|
sive ipsa natura superiora adpetente sive quod a gra-
|
|
vioribus leviora natura repellantur. quae cum con-
|
15
|
stent, perspicuum debet esse animos, cum e corpore
|
|
excesserint, sive illi sint animales, id est spirabiles,
|
|
sive ignei, sublime ferri. si vero aut numerus quidam
|
41.1
|
sit animus, quod subtiliter magis quam dilucide di-
|
|
citur, aut quinta illa non nominata magis quam non
|
|
intellecta natura, multo etiam integriora ac puriora
|
|
sunt, ut a terra longissime se ecferant. Horum igitur
|
5
|
aliquid . . . animus, ne tam vegeta mens aut in corde
|
|
cerebrove aut in Empedocleo sanguine demersa iaceat.
|
|
Dicaearchum vero cum Aristoxeno aequali et condis-
|
|
cipulo suo, doctos sane homines, omittamus; quorum
|
|
alter ne condoluisse quidem umquam videtur, qui
|
10
|
animum se habere non sentiat, alter ita delectatur suis
|
|
cantibus, ut eos etiam ad haec transferre conetur.
|
|
harmonian autem ex intervallis sonorum nosse possu-
|
|
mus, quorum varia compositio etiam harmonias ef-
|
|
ficit pluris; membrorum vero situs et figura corporis
|
15
|
vacans animo quam possit harmoniam efficere, non
|
|
video. sed hic quidem, quamvis eruditus sit, sicut est,
|
|
haec magistro concedat Aristoteli, canere ipse doceat;
|
|
bene enim illo Graecorum proverbio praecipitur:
|
|
'quam quisque norit artem, in hac se exerceat.' il-
|
42.1
|
lam vero funditus eiciamus individuorum corporum
|
|
levium et rutundorum concursionem fortuitam, quam
|
|
tamen Democritus concalefactam et spirabilem, id est
|
|
animalem, esse volt. is autem animus, qui, si est
|
5
|
horum quattuor generum, ex quibus omnia constare
|
|
dicuntur, ex inflammata anima constat, ut potissimum
|
|
videri video Panaetio, superiora capessat necesse est.
|
|
nihil enim habent haec duo genera proni et supera
|
|
semper petunt. ita, sive dissipantur, procul a terris
|
10
|
id evenit, sive permanent et conservant habitum suum,
|
|
hoc etiam magis necesse est ferantur ad caelum et
|
|
ab is perrumpatur et dividatur crassus hic et con-
|
|
cretus aër, qui est terrae proximus. calidior est enim
|
|
vel potius ardentior animus quam est hic aër, quem
|
15
|
modo dixi crassum atque concretum; quod ex eo sciri
|
|
potest, quia corpora nostra terreno principiorum ge-
|
|
nere confecta ardore animi concalescunt. accedit ut
|
43.1
|
eo facilius animus evadat ex hoc aëre, quem saepe
|
|
iam appello, eumque perrumpat, quod nihil est animo
|
|
velocius, nulla est celeritas quae possit cum animi
|
|
celeritate contendere. qui si permanet incorruptus sui-
|
5
|
que similis, necesse est ita feratur, ut penetret et di-
|
|
vidat omne caelum hoc, in quo nubes imbres ventique
|
|
coguntur, quod et umidum et caliginosum est propter
|
|
exhalationes terrae.
|
|