Sed si, qualis sit animus, ipse animus nesciet, dic 1.53.1
quaeso, ne esse quidem se sciet, ne moveri quidem
se? ex quo illa ratio nata est Platonis, quae a Socrate
est in Phaedro explicata, a me autem posita est in
sexto libro de re p.: 'Quod semper movetur, aeter- 5
num est; quod autem motum adfert alicui quodque
ipsum agitatur aliunde, quando finem habet motus,
vivendi finem habeat necesse est. solum igitur, quod
se ipsum movet, quia numquam deseritur a se, num-
quam ne moveri quidem desinit; quin etiam ceteris 10
quae moventur hic fons, hoc principium est movendi. 54.1
principii autem nulla est origo; nam e principio oriun-
tur omnia, ipsum autem nulla ex re alia nasci potest;
nec enim esset id principium, quod gigneretur aliunde.
quod si numquam oritur, ne occidit quidem umquam; 5
nam principium extinctum nec ipsum ab alio renasce-
tur nec ex se aliud creabit, siquidem necesse est a
principio oriri omnia. ita fit, ut motus principium
ex eo sit, quod ipsum a se movetur; id autem nec
nasci potest nec mori, vel concidat omne caelum om- 10
nisque natura <et> consistat necesse est nec vim ullam
nanciscatur, qua a primo inpulsa moveatur. cum
pateat igitur aeternum id esse, quod se ipsum moveat,
quis est qui hanc naturam animis esse tributam neget?
inanimum est enim omne, quod pulsu agitatur ex- 15
terno; quod autem est animal, id motu cietur interiore
et suo; nam haec est propria natura animi atque vis.
quae si est una ex omnibus quae se ipsa [semper]
moveat, neque nata certe est et aeterna est'. licet con- 55.1
currant omnes plebei philosophi—sic enim i, qui a
Platone et Socrate et ab ea familia dissident, appel-
landi videntur—, non modo nihil umquam tam ele-
ganter explicabunt, sed ne hoc quidem ipsum quam 5
subtiliter conclusum sit intellegent. sentit igitur ani-
mus se moveri; quod cum sentit, illud una sentit, se
vi sua, non aliena moveri, nec accidere posse ut ipse
umquam a se deseratur. ex quo efficitur aeternitas,
nisi quid habes ad haec. 10