Quid? illa vis quae tandem est quae investigat oc-
|
1.62.1
|
culta, quae inventio atque excogitatio dicitur? ex
|
|
hacne tibi terrena mortalique natura et caduca con-
|
|
creta ea videtur? aut qui primus, quod summae sapien-
|
|
tiae Pythagorae visum est, omnibus rebus imposuit
|
5
|
nomina? aut qui dissipatos homines congregavit et
|
|
ad societatem vitae convocavit, aut qui sonos vocis,
|
|
qui infiniti videbantur, paucis litterarum notis termi-
|
|
navit, aut qui errantium stellarum cursus praegressi-
|
|
ones insti[tu]tiones notavit? omnes magni; etiam su-
|
10
|
periores, qui fruges, qui vestitum, qui tecta, qui cul-
|
|
tum vitae, qui praesidia contra feras invenerunt, a qui-
|
|
bus mansuefacti et exculti a necessariis artificiis ad
|
|
elegantiora defluximus. nam et auribus oblectatio
|
|
magna parta est inventa et temperata varietate et
|
15
|
natura sonorum, et astra suspeximus cum ea quae
|
|
sunt infixa certis locis, tum illa non re sed vocabulo
|
|
errantia, quorum conversiones omnisque motus qui
|
|
animo vidit, is docuit similem animum suum eius esse,
|
|
qui ea fabricatus esset in caelo. nam cum Archimedes
|
63.1
|
lunae solis quinque errantium motus in sphaeram in-
|
|
ligavit, effecit idem quod ille, qui in Timaeo mundum
|
|
aedificavit, Platonis deus, ut tarditate et celeritate
|
|
dissimillimos motus una regeret conversio. quod si
|
5
|
in hoc mundo fieri sine deo non potest, ne in sphaera
|
|
quidem eosdem motus Archimedes sine divino inge-
|
|
nio potuisset imitari. Mihi vero ne haec quidem no-
|
64.1
|
tiora et inlustriora carere vi divina videntur, ut ego
|
|
aut poëtam grave plenumque carmen sine caelesti
|
|
aliquo mentis instinctu putem fundere, aut eloquen-
|
|
tiam sine maiore quadam vi fluere abundantem so-
|
5
|
nantibus verbis uberibusque sententiis. philosophia
|
|
vero, omnium mater artium, quid est aliud nisi, ut
|
|
Plato, donum, ut ego, inventum deorum? haec nos
|
|
primum ad illorum cultum, deinde ad ius hominum,
|
|
quod situm est in generis humani societate, tum ad
|
10
|
modestiam magnitudinemque animi erudivit, eadem-
|
|
que ab animo tamquam ab oculis caliginem dispulit,
|
|
ut omnia supera infera prima ultima media videre-
|
|
mus. prorsus haec divina mihi videtur vis, quae tot res
|
65.1
|
efficiat et tantas. quid est enim memoria rerum et ver-
|
|
borum? quid porro inventio? profecto id, quo ne in
|
|
deo quidem quicquam maius intellegi potest. non enim
|
|
ambrosia deos aut nectare aut Iuventate pocula mi-
|
5
|
nistrante laetari arbitror, nec Homerum audio, qui
|
|
Ganymeden ab dis raptum ait propter formam, ut Iovi
|
|
bibere ministraret; non iusta causa, cur Laomedonti
|
|
tanta fieret iniuria. fingebat haec Homerus et humana
|
|
ad deos transferebat: divina mallem ad nos. quae
|
10
|
autem divina? vigere, sapere, invenire, meminisse.
|
|
ergo animus qui . . . , ut ego dico, divinus est, ut Euripi-
|
|
des dicere audet, deus. Et quidem, si deus aut anima
|
|
aut ignis est, idem est animus hominis. nam ut illa
|
|
natura caelestis et terra vacat et umore, sic utriusque
|
15
|
harum rerum humanus animus est expers; sin autem
|
|
est quinta quaedam natura, ab Aristotele inducta pri-
|
|
mum, haec et deorum est et animorum. Hanc nos sen-
|
|
tentiam secuti his ipsis verbis in Consolatione hoc
|
|
expressimus: 'Animorum nulla in terris origo inveniri
|
66.1
|
potest; nihil enim est in animis mixtum atque concre-
|
|
tum aut quod ex terra natum atque fictum esse videa-
|
|
tur, nihil ne aut umidum quidem aut flabile aut ig-
|
|
neum. his enim in naturis nihil inest, quod vim me-
|
5
|
moriae mentis cogitationis habeat, quod et praeterita
|
|
teneat et futura provideat et complecti possit praesen-
|
|
tia. quae sola divina sunt, nec invenietur umquam,
|
|
unde ad hominem venire possint nisi a deo. singularis
|
|
est igitur quaedam natura atque vis animi seiuncta
|
10
|
ab his usitatis notisque naturis. ita, quicquid est illud,
|
|
quod sentit quod sapit quod vivit quod viget, cae-
|
|
leste et divinum ob eamque rem aeternum sit necesse
|
|
est. nec vero deus ipse, qui intellegitur a nobis, alio
|
|
modo intellegi potest nisi mens soluta quaedam et li-
|
15
|
bera, segregata ab omni concretione mortali, omnia
|
|
sentiens et movens ipsaque praedita motu sempi-
|
|
terno. hoc e genere atque eadem e natura est humana
|
|
mens.'
|
|