Ubi igitur aut qualis est ista mens?—ubi tua aut
|
1.67.1
|
qualis? potesne dicere? an, si omnia ad intellegendum
|
|
non habeo quae habere vellem, ne is quidem quae
|
|
habeo mihi per te uti licebit? non valet tantum ani-
|
|
mus, ut se ipse videat, at ut oculus, sic animus se non
|
5
|
videns alia cernit. non videt autem, quod minimum
|
|
est, formam suam (quamquam fortasse id quoque,
|
|
sed relinquamus); vim certe, sagacitatem, memoriam,
|
|
motum, celeritatem videt. haec magna, haec divina,
|
|
haec sempiterna sunt; qua facie quidem sit aut ubi
|
10
|
habitet, ne quaerendum quidem est.
|
|
Ut cum videmus speciem primum candoremque
|
68.1
|
caeli, dein conversionis celeritatem tantam quantam
|
|
cogitare non possumus, tum vicissitudines dierum ac
|
|
noctium commutationesque temporum quadrupertitas
|
|
ad maturitatem frugum et ad temperationem corpo-
|
5
|
rum aptas eorumque omnium moderatorem et ducem
|
|
solem, lunamque adcretione et deminutione luminis
|
|
quasi fastorum notantem et significantem dies, tum
|
|
in eodem orbe in duodecim partes distributo quinque
|
|
stellas ferri eosdem cursus constantissime servantis
|
10
|
disparibus inter se motibus, nocturnamque caeli for-
|
|
mam undique sideribus ornatam, tum globum terrae
|
|
eminentem e mari, fixum in medio mundi universi loco,
|
|
duabus oris distantibus habitabilem et cultum, qua-
|
|
rum altera, quam nos incolimus,
|
15
|
Sub áxe posita ad stéllas septem, unde hórrifer,
|
|
Aquilónis stridor gélidas molitúr nives,
|
|
altera australis, ignota nobis, quam vocant Graeci
|
|
ἀντίχθονα, ceteras partis incultas, quod aut frigore
|
69.1
|
rigeant aut urantur calore; hic autem, ubi habitamus,
|
|
non intermittit suo tempore
|
|
Caelúm nitescere, árbores frondéscere,
|
|
Vités laetificae pámpinis pubéscere,
|
5
|
Ramí bacarum ubértate incurvéscere,
|
|
Segetés largiri frúges, florere ómnia,
|
|
Fontés scatere, herbis práta convestírier,
|
|
tum multitudinem pecudum partim ad vescendum,
|
|
partim ad cultus agrorum, partim ad vehendum, par-
|
10
|
tim ad corpora vestienda, hominemque ipsum quasi
|
|
contemplatorem caeli ac deorum cultorem atque ho-
|
|
minis utilitati agros omnis et maria parentia—: haec
|
70.1
|
igitur et alia innumerabilia cum cernimus, possumusne
|
|
dubitare quin is praesit aliquis vel effector, si haec
|
|
nata sunt, ut Platoni videtur, vel, si semper fuerunt,
|
|
ut Aristoteli placet, moderator tanti operis et muneris?
|
5
|
sic mentem hominis, quamvis eam non videas, ut deum
|
|
non vides, tamen, ut deum adgnoscis ex operibus eius,
|
|
sic ex memoria rerum et inventione et celeritate mo-
|
|
tus omnique pulchritudine virtutis vim divinam men-
|
|
tis adgnoscito.
|
10
|