Sed hoc ipsum concedatur, bonis rebus homines
|
1.87.1
|
morte privari: ergo etiam carere mortuos vitae com-
|
|
modis idque esse miserum? certe ita dicant necesse
|
|
est. an potest is, qui non est, re ulla carere? triste
|
|
enim est nomen ipsum carendi, quia subicitur haec
|
5
|
vis: habuit, non habet; desiderat requirit indiget. haec,
|
|
opinor, incommoda sunt carentis: caret oculis, odiosa
|
|
caecitas; liberis, orbitas. valet hoc in vivis, mortuo-
|
|
rum autem non modo vitae commodis, sed ne vita
|
|
quidem ipsa quisquam caret. de mortuis loquor, qui
|
10
|
nulli sunt: nos, qui sumus, num aut cornibus care-
|
|
mus aut pinnis? ecquis id dixerit? certe nemo. quid
|
|
ita? quia, cum id non habeas quod tibi nec usu nec
|
|
natura sit aptum, non careas, etiamsi sentias te non
|
|
habere. hoc premendum etiam atque etiam est et ur-
|
88.1
|
guendum confirmato illo, de quo, si mortales animi
|
|
sunt, dubitare non possumus, quin tantus interitus
|
|
in morte sit, ut ne minima quidem suspicio sensus
|
|
relinquatur—hoc igitur probe stabilito et fixo illud
|
5
|
excutiendum est, ut sciatur, quid sit carere, ne relin-
|
|
quatur aliquid erroris in verbo. carere igitur hoc signi-
|
|
ficat: egere eo quod habere velis; inest enim velle in
|
|
carendo, nisi cum sic tamquam in febri dicitur alia
|
|
quadam notione verbi. dicitur enim alio modo etiam
|
10
|
carere, cum aliquid non habeas et non habere te sen-
|
|
tias, etiamsi id facile patiare. <ita> carere in morte
|
|
non dicitur; nec enim esset dolendum; dicitur illud:
|
|
'bono carere', quod est malum. sed ne vivus quidem
|
|
bono caret, si eo non indiget; sed in vivo intellegi
|
15
|
tamen potest regno te carere—dici autem hoc in te
|
|
satis subtiliter non potest; posset in Tarquinio, cum
|
|
regno esset expulsus—: at in mortuo ne intellegi qui-
|
|
dem. carere enim sentientis est; nec sensus in mortuo:
|
|
ne carere quidem igitur in mortuo est.
|
20
|