Natura vero <si> se sic habet, ut, quo modo initium 1.91.10
nobis rerum omnium ortus noster adferat, sic exitum
mors, ut nihil pertinuit ad nos ante ortum, sic nihil
post mortem pertinebit. in quo quid potest esse mali,
cum mors nec ad vivos pertineat nec ad mortuos?
alteri nulli sunt, alteros non attinget. quam qui levio- 92.1
rem faciunt, somni simillimam volunt esse: quasi vero
quisquam ita nonaginta annos velit vivere, ut, cum
sexaginta confecerit, reliquos dormiat; ne sui quidem
id velint, non modo ipse. Endymion vero, si fabulas 5
audire volumus, ut nescio quando in Latmo obdor-
mivit, qui est mons Cariae, nondum, opinor, est ex-
perrectus. num igitur eum curare censes, cum Luna
laboret, a qua consopitus putatur, ut eum dormien-
tem oscularetur? quid curet autem, qui ne sentit qui- 10
dem? habes somnum imaginem mortis eamque co-
tidie induis: et dubitas quin sensus in morte nullus
sit, cum in eius simulacro videas esse nullum sen-
sum?
  Pellantur ergo istae ineptiae paene aniles, ante tem- 93.1
pus mori miserum esse. quod tandem tempus? natu-
raene? at ea quidem dedit usuram vitae tamquam
pecuniae nulla praestituta die. quid est igitur quod
querare, si repetit, cum volt? ea enim condicione ac- 5
ceperas. Idem, si puer parvus occidit, aequo animo
ferendum putant, si vero in cunis, ne querendum qui-
dem. atqui ab hoc acerbius exegit natura quod de-
derat. 'nondum gustaverat', inquit, 'vitae suavitatem;
hic autem iam sperabat magna, quibus frui coeperat.' 10
at id quidem in ceteris rebus melius putatur, aliquam
partem quam nullam attingere: cur in vita secus?
(quamquam non male ait Callimachus multo saepius
lacrimasse Priamum quam Troilum). eorum autem,
qui exacta aetate moriuntur, fortuna laudatur. cur? 94.1
nam, reor, nullis, si vita longior daretur, posset esse
iucundior; nihil enim est profecto homini prudentia
dulcius, quam, ut cetera auferat, adfert certe senectus.
Quae vero aetas longa est, aut quid omnino homini 5
longum? nonne
    Módo pueros, modo ádulescentes ín cursu a tergo
       ínsequens
    Néc opinantis ádsecuta est
senectus? sed quia ultra nihil habemus, hoc longum 10
dicimus. Omnia ista, perinde ut cuique data sunt pro
rata parte, ita aut longa aut brevia dicuntur. apud
Hypanim fluvium, qui ab Europae parte in Pontum
influit, Aristoteles ait bestiolas quasdam nasci, quae
unum diem vivant. ex his igitur hora VIII quae 15
mortua est, provecta aetate mortua est; quae vero
occidente sole, decrepita, eo magis, si etiam solstitiali
die. confer nostram longissimam aetatem cum aeter-
nitate: in eadem propemodum brevitate qua illae be-
stiolae reperiemur. 20