Veri etiam simile illud est, qui sit temperans— 3.16.1
quem Graeci σώφρονα appellant eamque virtutem
σωφροσύνην vocant, quam soleo equidem tum tem-
perantiam, tum moderationem appellare, non num-
quam etiam modestiam; sed haud scio an recte ea 5
virtus frugalitas appellari possit, quod angustius apud
Graecos valet, qui frugi homines χρησίμους appellant,
id est tantum modo utilis; at illud est latius; omnis
enim abstinentia, omnis innocentia (quae apud Grae-
cos usitatum nomen nullum habet, sed habere potest 10
ἀβλάβειαν; nam est innocentia adfectio talis animi
quae noceat nemini)—reliquas etiam virtutes frugali-
tas continet. quae nisi tanta esset, et si is angustiis,
quibus plerique putant, teneretur, numquam esset L.
Pisonis cognomen tanto opere laudatum. sed quia, nec 17.1
qui propter metum praesidium reliquit, quod est igna-
viae, nec qui propter avaritiam clam depositum non
reddidit, quod est iniustitiae, nec qui propter temeri-
tatem male rem gessit, quod est stultitiae, frugi appel- 5
lari solet, eo tris virtutes, fortitudinem iustitiam pru-
dentiam, frugalitas complexa est (etsi hoc quidem
commune est virtutum; omnes enim inter se nexae
et iugatae sunt): reliqua igitur et quarta virtus sit ipsa
frugalitas. eius enim videtur esse proprium motus ani- 10
mi adpetentis regere et sedare semperque adversantem
libidini moderatam in omni re servare constantiam. cui
contrarium vitium nequitia dicitur. frugalitas, ut opi- 18.1
nor, a fruge, qua nihil melius e terra, nequitia ab eo
(etsi erit hoc fortasse durius, sed temptemus: lusisse
putemur, si nihil sit) ab eo, quod nequicquam est in
tali homine, ex quo idem 'nihili' dicitur.—qui sit frugi 5
igitur vel, si mavis, moderatus et temperans, eum
necesse est esse constantem; qui autem constans, quie-
tum; qui quietus, perturbatione omni vacuum, ergo
etiam aegritudine. et sunt illa sapientis: aberit igitur
a sapiente aegritudo. 10