Haec sic dicuntur a Stoicis concludunturque con-
|
3.22.1
|
tortius. sed latius aliquando dicenda sunt et diffusius;
|
|
sententiis tamen utendum eorum potissimum, qui
|
|
maxime forti et, ut ita dicam, virili utuntur ratione
|
|
atque sententia. nam Peripatetici, familiares nostri,
|
5
|
quibus nihil est uberius, nihil eruditius, nihil gravius,
|
|
mediocritates vel perturbationum vel morborum animi
|
|
mihi non sane probant. omne enim malum, etiam
|
|
mediocre, malum est; nos autem id agimus, ut id in
|
|
sapiente nullum sit omnino. nam ut corpus, etiamsi
|
10
|
mediocriter aegrum est, sanum non est, sic in animo
|
|
ista mediocritas caret sanitate. itaque praeclare nostri,
|
|
ut alia multa, molestiam sollicitudinem angorem prop-
|
|
ter similitudinem corporum aegrorum aegritudinem
|
|
nominaverunt. hoc propemodum verbo Graeci omnem
|
23.1
|
animi perturbationem appellant; vocant enim πάθος,
|
|
id est morbum, quicumque est motus in animo turbi-
|
|
dus. nos melius: aegris enim corporibus simillima
|
|
animi est aegritudo, at non similis aegrotationis est
|
5
|
libido, non inmoderata laetitia, quae est voluptas
|
|
animi elata et gestiens. ipse etiam metus non est
|
|
morbi admodum similis, quamquam aegritudini est fi-
|
|
nitimus, sed proprie, ut aegrotatio in corpore, sic aegri-
|
|
tudo in animo nomen habet non seiunctum a dolore. do-
|
10
|
loris huius igitur origo nobis explicanda est, id est causa
|
|
efficiens aegritudinem in animo tamquam aegrotatio-
|
|
nem in corpore. nam ut medici causa morbi inventa
|
|
curationem esse inventam putant, sic nos causa aegri-
|
|
tudinis reperta medendi facultatem reperiemus.
|
15
|
Est igitur causa omnis in opinione, nec vero aegri-
|
24.1
|
tudinis solum, sed etiam reliquarum omnium pertur-
|
|
bationum, quae sunt genere quattuor, partibus plures.
|
|
nam cum omnis perturbatio sit animi motus vel ra-
|
|
tionis expers vel rationem aspernans vel rationi non
|
5
|
oboediens, isque motus aut boni aut mali opinione
|
|
citetur bifariam, quattuor perturbationes aequaliter
|
|
distributae sunt. nam duae sunt ex opinione boni;
|
|
quarum altera, voluptas gestiens, id est praeter
|
|
modum elata laetitia, opinione praesentis magni ali-
|
10
|
cuius boni, altera, cupiditas, quae recte vel libido
|
|
dici potest, quae est inmoderata adpetitio opinati
|
|
magni boni rationi non obtemperans,—ergo haec duo
|
25.1
|
genera, voluptas gestiens et libido, bonorum opinione
|
|
turbantur, ut duo reliqua, metus et aegritudo, ma-
|
|
lorum. nam et metus opinio magni mali inpenden-
|
|
tis et aegritudo est opinio magni mali praesentis,
|
5
|
et quidem recens opinio talis mali, ut in eo rectum
|
|
videatur esse angi, id autem est, ut is qui doleat
|
|
oportere opinetur se dolere. his autem perturbationi-
|
|
bus, quas in vitam hominum stultitia quasi quasdam
|
|
Furias inmittit atque incitat, omnibus viribus atque
|
10
|
opibus repugnandum est, si volumus hoc, quod datum
|
|
est vitae, tranquille placideque traducere.
|
|