Erit igitur in consolationibus prima medicina docere
|
3.77.1
|
aut nullum malum esse aut admodum parvum, altera
|
|
et de communi condicione vitae et proprie, si quid sit
|
|
de ipsius qui maereat disputandum, tertia summam
|
|
esse stultitiam frustra confici maerore, cum intellegas
|
5
|
nihil posse profici. nam Cleanthes quidem sapientem
|
|
consolatur, qui consolatione non eget. nihil enim esse
|
|
malum, quod turpe non sit, si lugenti persuaseris, non
|
|
tu illi luctum, sed stultitiam detraxeris; alienum autem
|
|
tempus docendi. et tamen non satis mihi videtur vi-
|
10
|
disse hoc Cleanthes, suscipi aliquando aegritudinem
|
|
posse ex eo ipso, quod esse summum malum Clean-
|
|
thes ipse fateatur. quid enim dicemus, cum Socrates
|
|
Alcibiadi persuasisset, ut accepimus, eum nihil ho-
|
|
minis esse nec quicquam inter Alcibiadem summo loco
|
15
|
natum et quemvis baiolum interesse, cum se Alcibiades
|
|
adflictaret lacrimansque Socrati supplex esset, ut sibi
|
|
virtutem traderet turpitudinemque depelleret,—quid di-
|
|
cemus, Cleanthe? tum in illa re, quae aegritudine Alci-
|
|
biadem adficiebat, mali nihil fuisse? quid? illa Ly-
|
78.1
|
conis qualia sunt? qui aegritudinem extenuans parvis
|
|
ait eam rebus moveri, fortunae et corporis incommo-
|
|
dis, non animi malis. quid ergo? illud, quod Alcibiades
|
|
dolebat, non ex animi malis vitiisque constabat? ad
|
5
|
Epicuri consolationem satis est ante dictum. ne illa
|
79.1
|
quidem firmissima consolatio est, quamquam et usi-
|
|
tata est et saepe prodest: 'non tibi hoc soli.' prodest
|
|
haec quidem, ut dixi, sed nec semper nec omnibus;
|
|
sunt enim qui respuant; sed refert, quo modo adhi-
|
5
|
beatur. ut enim tulerit quisque eorum qui sapienter
|
|
tulerunt, non quo quisque incommodo adfectus sit,
|
|
praedicandum est. Chrysippi ad veritatem firmissima
|
|
est, ad tempus aegritudinis difficilis. magnum opus
|
|
est probare maerenti illum suo iudicio et, quod se ita
|
10
|
putet oportere facere, maerere. Nimirum igitur, ut in
|
|
causis non semper utimur eodem statu—sic enim
|
|
appellamus controversiarum genera—, sed ad tempus,
|
|
ad controversiae naturam, ad personam accommoda-
|
|
mus, sic in aegritudine lenienda, quam quisque curatio-
|
15
|
nem recipere possit, videndum est.
|
|