Sed nescio quo pacto ab eo, quod erat a te pro-
|
3.80.1
|
positum, aberravit oratio. tu enim de sapiente quae-
|
|
sieras, cui aut malum videri nullum potest, quod vacet
|
|
turpitudine, aut ita parvum malum, ut id obruatur
|
|
sapientia vixque appareat, qui nihil opinione adfingat
|
5
|
adsumatque ad aegritudinem nec id putet esse rectum,
|
|
se quam maxume excruciari luctuque confici, quo pra-
|
|
vius nihil esse possit. edocuit tamen ratio, ut mihi
|
|
quidem videtur, cum hoc ipsum proprie non quaerere-
|
|
tur hoc tempore, num quod esset malum nisi quod
|
10
|
idem dici turpe posset, tamen ut videremus, quicquid
|
|
esset in aegritudine mali, id non naturale esse, sed
|
|
voluntario iudicio et opinionis errore contractum.
|
|
Tractatum est autem a nobis id genus aegritudinis,
|
81.1
|
quod unum est omnium maxumum, ut eo sublato reli-
|
|
quorum remedia ne magnopere quaerenda arbitrare-
|
|
mur. sunt enim certa, quae de paupertate certa, quae
|
|
de vita inhonorata et ingloria dici soleant; separatim
|
5
|
certae scholae sunt de exilio, de interitu patriae, de
|
|
servitute, de debilitate, de caecitate, de omni casu, in
|
|
quo nomen poni solet calamitatis. haec Graeci in singu-
|
|
las scholas et in singulos libros dispertiunt; opus enim
|
|
quaerunt (quamquam plenae disputationes delecta-
|
10
|
tionis sunt); et tamen, ut medici toto corpore curando
|
82.1
|
minimae etiam parti, si condoluit, medentur, sic phi-
|
|
losophia cum universam aegritudinem sustulit, <sustu-
|
|
lit> etiam, si quis error alicunde extitit, si paupertas mo-
|
|
mordit, si ignominia pupugit, si quid tenebrarum ob-
|
5
|
fudit exilium, aut eorum quae modo dixi si quid ex-
|
|
titit. etsi singularum rerum sunt propriae consolatio-
|
|
nes, de quibus audies tu quidem, cum voles. sed ad
|
|
eundem fontem revertendum est, aegritudinem omnem
|
|
procul abesse a sapiente, quod inanis sit, quod frustra
|
10
|
suscipiatur, quod non natura exoriatur, sed iudicio,
|
|
sed opinione, sed quadam invitatione ad dolendum,
|
|
cum id decreverimus ita fieri oportere. Hoc detracto,
|
83.1
|
quod totum est voluntarium, aegritudo erit sublata
|
|
illa maerens, morsus tamen et contractiuncula quae-
|
|
dam animi relinquetur. hanc dicant sane naturalem,
|
|
dum aegritudinis nomen absit grave taetrum fune-
|
5
|
stum, quod cum sapientia esse atque, ut ita dicam, ha-
|
|
bitare nullo modo possit. At quae stirpes sunt aegri-
|
|
tudinis, quam multae, quam amarae! quae ipso trunco
|
|
everso omnes eligendae sunt et, si necesse erit, singulis
|
|
disputationibus. superest enim nobis hoc, cuicuimodi
|
10
|
est, otium. sed ratio una omnium est aegritudinum,
|
|
plura nomina. nam et invidere aegritudinis est et
|
|
aemulari et obtrectare et misereri et angi, lugere, mae-
|
|
rere, aerumna adfici, lamentari, sollicitari, dolere, in
|
|
molestia esse, adflictari, desperare. Haec omnia defi-
|
84.1
|
niunt Stoici, eaque verba quae dixi singularum rerum
|
|
sunt, non, ut videntur, easdem res significant, sed ali-
|
|
quid differunt; quod alio loco fortasse tractabimus.
|
|
haec sunt illae fibrae stirpium, quas initio dixi, perse-
|
5
|
quendae et omnes eligendae, ne umquam ulla possit
|
|
existere. magnum opus et difficile, quis negat? quid
|
|
autem praeclarum non idem arduum? sed tamen id se
|
|
effecturam philosophia profitetur, nos modo cura-
|
|
tionem eius recipiamus.
|
10
|
Verum haec quidem hactenus, cetera, quotienscum-
|
|
que voletis, et hoc loco et aliis parata vobis erunt.
|
|