Est igitur Zenonis haec definitio, ut perturbatio
|
4.11.5
|
sit, quod πάθος ille dicit, aversa a recta ratione contra
|
|
naturam animi commotio. quidam brevius perturbatio-
|
|
nem esse adpetitum vehementiorem, sed vehementio-
|
|
rem eum volunt esse, qui longius discesserit a naturae
|
|
constantia. partes autem perturbationum volunt ex duo-
|
10
|
bus opinatis bonis nasci et ex duobus opinatis malis;
|
|
ita esse quattuor, ex bonis libidinem et laetitiam,
|
|
ut sit laetitia praesentium bonorum, libido futurorum, ex
|
|
malis metum et aegritudinem nasci censent, me-
|
|
tum futuris, aegritudinem praesentibus; quae enim ve-
|
15
|
nientia metuuntur, eadem adficiunt aegritudine instan-
|
|
tia. laetitia autem et libido in bonorum opinione versan-
|
12.1
|
tur, cum libido ad id, quod videtur bonum, inlecta et
|
|
inflammata rapiatur, laetitia ut adepta iam aliquid con-
|
|
cupitum ecferatur et gestiat. natura enim omnes ea,
|
|
quae bona videntur, secuntur fugiuntque contraria;
|
5
|
quam ob rem simul obiecta species est cuiuspiam, quod
|
|
bonum videatur, ad id adipiscendum impellit ipsa na-
|
|
tura. id cum constanter prudenterque fit, eius modi
|
|
adpetitionem Stoici βούλησιν appellant, nos appelle-
|
|
mus voluntatem, eam illi putant in solo esse sa-
|
10
|
piente; quam sic definiunt: voluntas est, quae quid cum
|
|
ratione desiderat. quae autem ratione adversante incita-
|
|
ta est vehementius, ea libido est vel cupiditas effrenata,
|
|
quae in omnibus stultis invenitur. itemque cum ita mo-
|
13.1
|
vemur, ut in bono simus aliquo, dupliciter id contingit.
|
|
nam cum ratione animus movetur placide atque con-
|
|
stanter, tum illud gaudium dicitur; cum autem inani-
|
|
ter et effuse animus exultat, tum illa laetitia gestiens vel
|
5
|
nimia dici potest, quam ita definiunt: sine ratione ani-
|
|
mi elationem. quoniamque, ut bona natura adpetimus,
|
|
sic a malis natura declinamus, quae declinatio [si] cum
|
|
ratione fiet, cautio appelletur, eaque intellegatur in
|
|
solo esse sapiente; quae autem sine ratione et cum
|
10
|
exanimatione humili atque fracta, nominetur metus;
|
|
est igitur metus <a> ratione aversa cautio. praesentis
|
14.1
|
autem mali sapientis adfectio nulla est, stultorum
|
|
aegritudo est, eaque adficiuntur in malis opinatis
|
|
animosque demittunt et contrahunt rationi non obtem-
|
|
perantes. itaque haec prima definitio est, ut aegri-
|
5
|
tudo sit animi adversante ratione contractio. sic quat-
|
|
tuor perturbationes sunt, tres constantiae, quoniam
|
|
aegritudini nulla constantia opponitur.
|
|