Habes ea quae de perturbationibus enucleate dispu-
|
4.33.1
|
tant Stoici, quae λογικά appellant, quia disseruntur
|
|
subtilius. ex quibus quoniam tamquam ex scrupulosis
|
|
cotibus enavigavit oratio, reliquae disputationis cur-
|
|
sum teneamus, modo satis illa dilucide dixerimus pro
|
5
|
rerum obscuritate.
|
|
Prorsus satis; sed si quae diligentius erunt cogno-
|
|
scenda, quaeremus alias, nunc vela, quae modo dice-
|
|
bas, expectamus et cursum.
|
|
Quando, ut aliis locis de virtute et diximus et saepe
|
34.1
|
dicendum erit—pleraeque enim quaestiones, quae
|
|
ad vitam moresque pertinent, a virtutis fonte ducun-
|
|
tur—, quando igitur virtus est adfectio animi constans
|
|
conveniensque, laudabiles efficiens eos, in quibus est,
|
5
|
et ipsa per se sua sponte separata etiam utilitate lau-
|
|
dabilis, ex ea proficiscuntur honestae voluntates sen-
|
|
tentiae actiones omnisque recta ratio (quamquam ipsa
|
|
virtus brevissume recta ratio dici potest). huius igi-
|
|
tur virtutis contraria est vitiositas—sic enim malo
|
10
|
quam malitiam appellare eam quam Graeci κακίαν
|
|
appellant; nam malitia certi cuiusdam vitii nomen est,
|
|
vitiositas omnium—; ex qua concitantur perturbatio-
|
|
nes, quae sunt, ut paulo ante diximus, turbidi animo-
|
|
rum concitatique motus, aversi a ratione et inimicissi-
|
15
|
mi mentis vitaeque tranquillae. inportant enim aegri-
|
|
tudines anxias atque acerbas animosque adfligunt et
|
|
debilitant metu; idem inflammant adpetitione nimia,
|
|
quam tum cupiditatem tum libidinem dicimus, inpo-
|
|
tentiam quandam animi a temperantia et moderatione
|
20
|
plurimum dissidentem. quae si quando adepta erit
|
35.1
|
id quod ei fuerit concupitum, tum ecferetur alacritate,
|
|
ut 'nihil ei constet', quod agat, ut ille, qui 'voluptatem
|
|
animi nimiam summum esse errorem' arbitratur. eo-
|
|
rum igitur malorum in una virtute posita sanatio est.
|
5
|
Quid autem est non miserius solum, sed foedius etiam
|
|
et deformius quam aegritudine quis adflictus debi-
|
|
litatus iacens? cui miseriae proxumus est is qui ad-
|
|
propinquans aliquod malum metuit exanimatusque
|
|
pendet animi. quam vim mali significantes poëtae im-
|
10
|
pendere apud inferos saxum Tantalo faciunt 'ob sce-
|
|
lera animique inpotentiam et superbiloquentiam.' ea
|
|
communis poena stultitiae est. omnibus enim, quorum
|
|
mens abhorret a ratione, semper aliqui talis terror
|
|
impendet. atque ut haec tabificae mentis perturba-
|
36.1
|
tiones sunt, aegritudinem dico et metum, sic hilariores
|
|
illae, cupiditas avide semper aliquid expetens et inanis
|
|
alacritas, id est laetitia gestiens, non multum differunt
|
|
ab amentia. ex quo intellegitur, qualis ille sit, quem
|
5
|
tum moderatum, alias modestum temperantem, alias
|
|
constantem continentemque dicimus; non numquam
|
|
haec eadem vocabula ad frugalitatis nomen tamquam
|
|
ad caput referre volumus. quodnisi eo nomine vir-
|
|
tutes continerentur, numquam ita pervolgatum illud
|
10
|
esset, ut iam proverbii locum optineret, 'hominem frugi
|
|
omnia recte facere'. quod idem cum Stoici de sapiente
|
|
dicunt, nimis admirabiliter nimisque magnifice dicere
|
|
videntur. Ergo hic, quisquis est, qui moderatione et
|
37.1
|
constantia quietus animo est sibique ipse placatus, ut
|
|
nec tabescat molestiis nec frangatur timore nec si-
|
|
tienter quid expetens ardeat desiderio nec alacritate
|
|
futtili gestiens deliquescat, is est sapiens quem quaeri-
|
5
|
mus, is est beatus, cui nihil humanarum rerum aut
|
|
intolerabile ad demittendum animum aut nimis laeta-
|
|
bile ad ecferendum videri potest. quid enim videatur
|
|
ei magnum in rebus humanis, cui aeternitas omnis
|
|
totiusque mundi nota sit magnitudo? nam quid aut
|
10
|
in studiis humanis aut in tam exigua brevitate vitae
|
|
magnum sapienti videri potest, qui semper animo sic
|
|
excubat, ut ei nihil inprovisum accidere possit, nihil
|
|
inopinatum, nihil omnino novum? atque idem ita
|
38.1
|
acrem in omnis partis aciem intendit, ut semper videat
|
|
sedem sibi ac locum sine molestia atque angore vi-
|
|
vendi, ut, quemcumque casum fortuna invexerit, hunc
|
|
apte et quiete ferat. quod qui faciet, non aegritudine
|
5
|
solum vacabit, sed etiam perturbationibus reliquis om-
|
|
nibus. his autem vacuus animus perfecte atque abso-
|
|
lute beatos efficit, idemque concitatus et abstractus
|
|
ab integra certaque ratione non constantiam solum
|
|
amittit, verum etiam sanitatem.
|
10
|