Libidinem vero laudare cuius est libidinis? Themi-
|
4.55.11
|
stoclem mihi et Demosthenen profertis, additis Py-
|
|
thagoran Democritum Platonem. quid? vos studia
|
|
libidinem vocatis? quae vel optimarum rerum, ut ea
|
|
sunt quae profertis, sedata tamen et tranquilla esse
|
15
|
debent. Iam aegritudinem laudare, unam rem maxime
|
|
detestabilem, quorum est tandem philosophorum? at
|
|
commode dixit Afranius: 'dum modo doleat aliquid,
|
|
doleat quidlibet.' dixit enim de adulescente perdito
|
|
ac dissoluto, nos autem de constanti viro ac sapienti
|
20
|
quaerimus. et quidem ipsam illam iram centurio ha-
|
|
beat aut signifer vel ceteri, de quibus dici non necesse
|
|
est, ne rhetorum aperiamus mysteria. utile est enim
|
|
uti motu animi, qui uti ratione non potest. nos autem,
|
|
ut testificor saepe, de sapiente quaerimus. At etiam
|
56.1
|
aemulari utile est, obtrectare, misereri. cur misereare
|
|
potius quam feras opem, si id facere possis? an sine
|
|
misericordia liberales esse non possumus? non enim
|
|
suscipere ipsi aegritudines propter alios debemus, sed
|
5
|
alios, si possumus, levare aegritudine. obtrectare vero
|
|
alteri aut illa vitiosa aemulatione, quae rivalitati si-
|
|
milis est, aemulari quid habet utilitatis, cum sit aemu-
|
|
lantis angi alieno bono quod ipse non habeat, obtrec-
|
|
tantis autem angi alieno bono, quod id etiam alius
|
10
|
habeat? qui id adprobari possit, aegritudinem susci-
|
|
pere pro experientia, si quid habere velis? nam solum
|
|
habere velle summa dementia est.
|
|
Mediocritates autem malorum quis laudare recte
|
57.1
|
possit? quis enim potest, in quo libido cupiditasve sit,
|
|
non libidinosus et cupidus esse? in quo ira, non ira-
|
|
cundus? in quo angor, non anxius? in quo timor, non
|
|
timidus? libidinosum igitur et iracundum et anxium
|
5
|
et timidum censemus esse sapientem? de cuius ex-
|
|
cellentia multa quidem dici quamvis fuse lateque pos-
|
|
sunt, sed brevissime illo modo, sapientiam esse rerum
|
|
divinarum et humanarum scientiam cognitionemque,
|
|
quae cuiusque rei causa sit; ex quo efficitur, ut di-
|
10
|
vina imitetur, humana omnia inferiora virtute ducat.
|
|
in hanc tu igitur tamquam in mare, quod est ventis
|
|
subiectum, perturbationem cadere tibi dixisti videri?
|
|
quid est quod tantam gravitatem constantiamque per-
|
|
turbet? an inprovisum aliquid aut repentinum? quid
|
15
|
potest accidere tale ei, cui nihil, quod homini evenire
|
|
possit<, non praemeditatum sit>? nam quod aiunt ni-
|
|
mia resecari oportere, naturalia relinqui, quid tandem
|
|
potest esse naturale, quod idem nimium esse possit?
|
|
sunt enim omnia ista ex errorum orta radicibus, quae
|
20
|
evellenda et extrahenda penitus, non circumcidenda
|
|
nec amputanda sunt.
|
|