Sed quoniam suspicor te non tam de sapiente quam
|
4.58.1
|
de te ipso quaerere—illum enim putas omni pertur-
|
|
batione esse liberum, te vis—, videamus, quanta
|
|
sint quae <a> philosophia remedia morbis
|
|
animorum adhibeantur. est enim quaedam me-
|
5
|
dicina certe, nec tam fuit hominum generi infensa at-
|
|
que inimica natura, ut corporibus tot res salutaris,
|
|
animis nullam invenerit; de quibus hoc etiam est
|
|
merita melius, quod corporum adiumenta adhibentur
|
|
extrinsecus, animorum salus inclusa in is ipsis est.
|
10
|
sed quo maior est in eis praestantia et divinior, eo
|
|
maiore indigent diligentia. itaque bene adhibita ratio
|
|
cernit, quid optumum sit, neglecta multis implicatur
|
|
erroribus. ad te igitur mihi iam convertenda omnis
|
59.1
|
oratio est; simulas enim quaerere te de sapiente, quae-
|
|
ris autem fortasse de te.
|
|
Earum igitur perturbationum, quas exposui, variae
|
|
sunt curationes. nam neque omnis aegritudo una
|
5
|
ratione sedatur (alia est enim lugenti, alia miseranti
|
|
aut invidenti adhibenda medicina); est etiam in omni-
|
|
bus quattuor perturbationibus illa distinctio, utrum
|
|
ad universam perturbationem, quae est aspernatio
|
|
rationis aut adpetitus vehementior, an ad singulas,
|
10
|
ut ad metum lubidinem reliquas melius adhibeatur
|
|
oratio, et utrum illudne non videatur aegre ferundum,
|
|
ex quo suscepta sit aegritudo, an omnium rerum tol-
|
|
lenda omnino aegritudo, ut, si quis aegre ferat se
|
|
pauperem esse, idne disputes, paupertatem malum
|
15
|
non esse, an hominem aegre ferre nihil oportere. ni-
|
|
mirum hoc melius, ne, si forte de paupertate non
|
|
persuaseris, sit aegritudini concedendum; aegritudine
|
|
autem sublata propriis rationibus, quibus heri usi
|
|
sumus, quodam modo etiam paupertatis malum tolli-
|
20
|
tur. sed omnis eius modi perturbatio animi pla-
|
60.1
|
catione abluatur illa quidem, cum doceas nec bonum
|
|
illud esse, ex quo laetitia aut libido oriatur, nec
|
|
malum, ex quo aut metus aut aegritudo; verum tamen
|
|
haec est certa et propria sanatio, si doceas ipsas per-
|
5
|
turbationes per se esse vitiosas nec habere quicquam
|
|
aut naturale aut necessarium, ut ipsam aegritudinem
|
|
leniri videmus, cum obicimus maerentibus imbecilli-
|
|
tatem animi ecfeminati, cumque eorum gravitatem
|
|
constantiamque laudamus, qui non turbulente humana
|
10
|
patiantur. quod quidem solet eis etiam accidere, qui
|
|
illa mala esse censent, ferenda tamen aequo animo
|
|
arbitrantur. putat aliquis esse voluptatem bonum,
|
|
alius autem pecuniam; tamen et ille ab intemperantia
|
|
et hic ab avaritia avocari potest. illa autem altera
|
15
|
ratio et oratio, quae simul et opinionem falsam tollit
|
|
et aegritudinem detrahit, est ea quidem utilior, sed
|
|
raro proficit neque est ad volgus adhibenda. quaedam
|
61.1
|
autem sunt aegritudines, quas levare illa medicina
|
|
nullo modo possit, ut, si quis aegre ferat nihil in se
|
|
esse virtutis, nihil animi, nihil officii, nihil honestatis,
|
|
propter mala is quidem angatur, sed alia quaedam
|
5
|
sit ad eum admovenda curatio, et talis quidem, quae
|
|
possit esse omnium etiam de ceteris rebus discrepan-
|
|
tium philosophorum. inter omnis enim convenire
|
|
oportet commotiones animorum a recta ratione aver-
|
|
sas esse vitiosas, ut, etiamsi vel mala sint illa, quae
|
10
|
metum aegritudinemve, vel bona, quae cupiditatem
|
|
laetitiamve moveant, tamen sit vitiosa ipsa commotio.
|
|
constantem enim quendam volumus, sedatum, gra-
|
|
vem, humana omnia spernentem illum esse, quem
|
|
magnanimum et fortem virum dicimus. talis autem
|
15
|
nec maerens nec timens nec cupiens nec gestiens
|
|
esse quisquam potest. eorum enim haec sunt, qui
|
|
eventus humanos superiores quam suos animos esse
|
|
ducunt.
|
|