Et ut turpes sunt, qui ecferunt se laetitia tum cum 4.68.3
fruuntur Veneriis voluptatibus, sic flagitiosi, qui eas
inflammato animo concupiscunt. totus vero iste, qui 5
volgo appellatur amor—nec hercule invenio, quo no-
mine alio possit appellari—, tantae levitatis est, ut
nihil videam quod putem conferendum. quem Caeci-
lius 'deum qui non summum putet, aut stultum aut
rerum esse imperitum' existumat, 10
    'Cui ín manu sit, quem ésse dementém velit,
    Quem sápere, quem sanári, quem in morbum ínici,
    . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
    Quem cóntra amari, quem éxpeti, quem arcéssier.'
o praeclaram emendatricem vitae poëticam, quae amo- 15
rem flagitii et levitatis auctorem in concilio deorum 69.1
conlocandum putet! de comoedia loquor, quae, si haec
flagitia non probaremus, nulla esset omnino; quid ait
ex tragoedia princeps ille Argonautarum?
    'Tú me amoris mágis quam honoris sérvavisti grátia.' 5
quid ergo? hic amor Medeae quanta miseriarum exci-
tavit incendia! atque ea tamen apud alium poëtam patri
dicere audet se 'coniugem' habuisse 'illum, Amor quem
dederat, qui plus pollet potiorque est patre.' Sed poëtas 70.1
ludere sinamus, quorum fabulis in hoc flagitio ver-
sari ipsum videmus Iovem: ad magistros virtutis phi-
losophos veniamus, qui amorem negant stupri esse
et in eo litigant cum Epicuro non multum, ut opinio 5
mea fert, mentiente. quis est enim iste amor amicitiae?
cur neque deformem adulescentem quisquam amat ne-
que formosum senem? mihi quidem haec in Graeco-
rum gymnasiis nata consuetudo videtur, in quibus isti
liberi et concessi sunt amores. bene ergo Ennius: 10
    'Flágiti princípium est nudare ínter civis córpora.'
qui ut sint, quod fieri posse video, pudici, solliciti
tamen et anxii sunt, eoque magis, quod se ipsi continent
et coërcent. atque, ut muliebris amores omittam, qui- 71.1
bus maiorem licentiam natura concessit, quis aut de
Ganymedi raptu dubitat, quid poëtae velint, aut non in-
tellegit, quid apud Euripidem et loquatur et cupiat
Laius? quid denique homines doctissimi et summi poë- 5
tae de se ipsis et carminibus edunt et cantibus? fortis
vir in sua re p. cognitus quae de iuvenum amore scribit
Alcaeus! nam Anacreontis quidem tota poësis est ama-
toria. maxume vero omnium flagrasse amore Reginum
Ibycum apparet ex scriptis. Atque horum omnium 10
lubidinosos esse amores videmus: philosophi sumus
exorti, et auctore quidem nostro Platone, quem non
iniuria Dicaearchus accusat, qui amori auctoritatem
tribueremus. Stoici vero et sapientem amaturum esse 72.1
dicunt et amorem ipsum 'conatum amicitiae faciendae
ex pulchritudinis specie' definiunt. qui si quis est in
rerum natura sine sollicitudine, sine desiderio, sine
cura, sine suspirio, sit sane; vacat enim omni libidine; 5
haec autem de libidine oratio est. sin autem est aliquis
amor, ut est certe, qui nihil absit aut non multum ab in-
sania, qualis in Leucadia est: 'si quidem sit quisquam
deus, cui ego sim curae'—at id erat deis omnibus cu- 73.1
randum, quem ad modum hic frueretur voluptate ama-
toria! 'heu me infelicem!'—nihil verius. probe et ille:
'sanusne es, qui temere lamentare?' sic insanus vide-
tur etiam suis. at quas tragoedias efficit! 5
    'Te, Apóllo sancte, fér opem, teque, amnípotens
       Neptune, ínvoco,
    Vosque ádeo, Venti!'
mundum totum se ad amorem suum sublevandum
conversurum putat, Venerem unam excludit ut ini- 10
quam: 'nam quid ego te appellem, Venus?' eam prae
lubidine negat curare quicquam: quasi vero ipse non
propter lubidinem tanta flagitia et faciat et dicat.
—sic igitur adfecto haec adhibenda curatio est, ut 74.1
et illud quod cupiat ostendatur quam leve, quam
contemnendum, quam nihili sit omnino, quam facile
vel aliunde vel alio modo perfici vel omnino neglegi
possit; abducendus etiam est non numquam ad alia 5
studia sollicitudines curas negotia, loci denique mu-
tatione tamquam aegroti non convalescentes saepe cu-
randus est; etiam novo quidam amore veterem amorem 75.1
tamquam clavo clavum eiciendum putant; maxume
autem admonendus <est>, quantus sit furor amoris.
omnibus enim ex animi perturbationibus est profecto
nulla vehementior, ut, si iam ipsa illa accusare nolis, 5
stupra dico et corruptelas et adulteria, incesta denique,
quorum omnium accusabilis est turpitudo,—sed ut
haec omittas, perturbatio ipsa mentis in amore foeda
per se est. nam ut illa praeteream, quae sunt furoris, 76.1
haec ipsa per sese quam habent levitatem, quae viden-
tur esse mediocria,
    Iniúriae
    Suspíciones ínimicitiae indútiae 5
    Bellúm pax rursum! incérta haec si tu póstules
    Ratióne certa fácere, nihilo plús agas,
    Quam sí des operam, ut cúm ratione insánias.
haec inconstantia mutabilitasque mentis quem non ipsa
pravitate deterreat? est etiam illud, quod in omni per- 10
turbatione dicitur, demonstrandum, nullam esse nisi
opinabilem, nisi iudicio susceptam, nisi voluntariam.
etenim si naturalis amor esset, et amarent omnes et
semper amarent et idem amarent, neque alium pu-
dor, alium cogitatio, alium satietas deterreret. 15