Ubi sunt ergo isti, qui iracundiam utilem dicunt 4.79.1
—potest utilis esse insania?—aut naturalem? an quic-
quam est secundum naturam, quod fit repugnante ra-
tione? quo modo autem, si naturalis esset ira, aut
alius alio magis iracundus esset, aut finem haberet 5
prius quam esset ulta, ulciscendi lubido, aut quem-
quam paeniteret, quod fecisset per iram? ut Alexan-
drum regem videmus, qui cum interemisset Clitum fa-
miliarem suum, vix a se manus abstinuit; tanta vis
fuit paenitendi. quibus cognitis quis est qui dubitet 10
quin hic quoque motus animi sit totus opinabilis ac
voluntarius? Quis enim dubitarit quin aegrotationes
animi, qualis est avaritia, gloriae cupiditas, ex eo,
quod magni aestumetur ea res ex qua animus aegro-
tat, oriantur? unde intellegi debet perturbationem quo- 15
que omnem esse in opinione. Et si fidentia, id est 80.1
firma animi confisio, scientia quaedam est et opinio
gravis non temere adsentientis, metus quoque est dif-
fidentia expectati et impendentis mali, et si spes est
expectatio boni, mali expectationem esse necesse est 5
metum. ut igitur metus, sic reliquae perturbationes
sunt in malo. ergo ut constantia scientiae, sic per-
turbatio erroris est. Qui autem natura dicuntur ira-
cundi aut misericordes aut invidi aut tale quid, ei sunt
constituti quasi mala valetudine animi, sanabiles ta- 10
men, ut Socrates dicitur: cum multa in conventu vitia
conlegisset in eum Zopyrus, qui se naturam cuiusque
ex forma perspicere profitebatur, derisus est a ceteris,
qui illa in Socrate vitia non agnoscerent, ab ipso autem
Socrate sublevatus, cum illa sibi sic nata, sed ratione 15
a se deiecta diceret. ergo ut optuma quisque valetudine 81.1
adfectus potest videri [ut] natura ad aliquem morbum
proclivior, sic animus alius ad alia vitia propensior.
qui autem non natura, sed culpa vitiosi esse dicun-
tur, eorum vitia constant e falsis opinionibus rerum bo- 5
narum et malarum, ut sit alius ad alios motus pertur-
bationesque proclivior. inveteratio autem, ut in cor-
poribus, aegrius depellitur quam perturbatio, citiusque
repentinus oculorum tumor sanatur quam diuturna
lippitudo depellitur. 10