LIBER QUINTUS
|
|
Quintus hic dies, Brute, finem faciet Tusculanarum
|
5.1.1
|
disputationum, quo die est a nobis ea de re, quam
|
|
tu ex omnibus maxime probas, disputatum. placere
|
|
enim tibi admodum sensi et ex eo libro, quem ad me
|
|
accuratissime scripsisti, et ex multis sermonibus tuis
|
5
|
virtutem ad beate vivendum se ipsa esse contentam.
|
|
quod etsi difficile est probatu propter tam varia et
|
|
tam multa tormenta fortunae, tale tamen est, ut ela-
|
|
borandum sit, quo facilius probetur. nihil est enim
|
|
omnium quae in philosophia tractantur, quod gravius
|
10
|
magnificentiusque dicatur. nam cum ea causa im-
|
2.1
|
pulerit eos qui primi se ad philosophiae studium con-
|
|
tulerunt, ut omnibus rebus posthabitis totos se in
|
|
optumo vitae statu exquirendo conlocarent, profecto
|
|
spe beate vivendi tantam in eo studio curam operam-
|
5
|
que posuerunt. quodsi ab is inventa et perfecta virtus
|
|
est, et si praesidii ad beate vivendum in virtute satis
|
|
est, quis est qui non praeclare et ab illis positam
|
|
et a nobis susceptam operam philosophandi arbitretur?
|
|
sin autem virtus subiecta sub varios incertosque casus
|
10
|
famula fortunae est nec tantarum virium est, ut se
|
|
ipsa tueatur, vereor ne non tam virtutis fiducia niten-
|
|
dum nobis ad spem beate vivendi quam vota facienda
|
|
videantur. equidem eos casus, in quibus me fortuna
|
3.1
|
vehementer exercuit, mecum ipse considerans huic in-
|
|
cipio sententiae diffidere interdum et humani generis
|
|
imbecillitatem fragilitatemque extimescere. vereor
|
|
enim ne natura, cum corpora nobis infirma dedisset
|
5
|
isque et morbos insanabilis et dolores intolerabilis
|
|
adiunxisset, animos quoque dederit et corporum do-
|
|
loribus congruentis et separatim suis angoribus et mo-
|
|
lestiis implicatos. sed in hoc me ipse castigo, quod
|
4.1
|
ex aliorum et ex nostra fortasse mollitia, non ex ipsa
|
|
virtute de virtutis robore existumo. illa enim, si modo
|
|
est ulla virtus, quam dubitationem avunculus tuus,
|
|
Brute, sustulit, omnia, quae cadere in hominem pos-
|
5
|
sunt, subter se habet eaque despiciens casus contemnit
|
|
humanos culpaque omni carens praeter se ipsam nihil
|
|
censet ad se pertinere. nos autem omnia adversa cum
|
|
venientia metu augentes, tum maerore praesentia re-
|
|
rum naturam quam errorem nostrum damnare malu-
|
10
|
mus.
|
|