Sed et huius culpae et ceterorum vitiorum pecca-
|
5.5.1
|
torumque nostrorum omnis a philosophia petenda
|
|
correctio est. cuius in sinum cum a primis tempori-
|
|
bus aetatis nostra voluntas studiumque nos compu-
|
|
lisset, his gravissimis casibus in eundem portum, ex
|
5
|
quo eramus egressi, magna iactati tempestate con-
|
|
fugimus. o vitae philosophia dux, o virtutis inda-
|
|
gatrix expultrixque vitiorum! quid non modo nos,
|
|
sed omnino vita hominum sine te esse potuisset? tu
|
|
urbis peperisti, tu dissipatos homines in societatem
|
10
|
vitae convocasti, tu eos inter se primo domiciliis,
|
|
deinde coniugiis, tum litterarum et vocum communione
|
|
iunxisti, tu inventrix legum, tu magistra morum et
|
|
disciplinae fuisti; ad te confugimus, a te opem peti-
|
|
mus, tibi nos, ut antea magna ex parte, sic nunc
|
15
|
penitus totosque tradimus. est autem unus dies bene
|
|
et ex praeceptis tuis actus peccanti inmortalitati ante-
|
|
ponendus. cuius igitur potius opibus utamur quam
|
6.1
|
tuis, quae et vitae tranquillitatem largita nobis es et
|
|
terrorem mortis sustulisti? Ac philosophia quidem
|
|
tantum abest ut proinde ac de hominum est vita me-
|
|
rita laudetur, ut a plerisque neglecta a multis etiam
|
5
|
vituperetur. vituperare quisquam vitae parentem et
|
|
hoc parricidio se inquinare audet et tam impie ingratus
|
|
esse, ut eam accuset, quam vereri deberet, etiamsi mi-
|
|
nus percipere potuisset? sed, ut opinor, hic error et
|
|
haec indoctorum animis offusa caligo est, quod tam
|
10
|
longe retro respicere non possunt nec eos, a quibus
|
|
vita hominum instructa primis sit, fuisse philosophos
|
|
arbitrantur. Quam rem antiquissimam cum videamus,
|
7.1
|
nomen tamen esse confitemur recens. nam sapientiam
|
|
quidem ipsam quis negare potest non modo re esse an-
|
|
tiquam, verum etiam nomine? quae divinarum huma-
|
|
narumque rerum, tum initiorum causarumque cuiusque
|
5
|
rei cognitione hoc pulcherrimum nomen apud anti-
|
|
quos adsequebatur. itaque et illos septem, qui a Grae-
|
|
cis σοφοί, sapientes a nostris et habebantur et no-
|
|
minabantur, et multis ante saeculis Lycurgum, cuius
|
|
temporibus Homerus etiam fuisse ante hanc urbem
|
10
|
conditam traditur, et iam heroicis aetatibus Ulixem et
|
|
Nestorem accepimus et fuisse et habitos esse sapien-
|
|
tis. nec vero Atlans sustinere caelum nec Prometheus
|
8.1
|
adfixus Caucaso nec stellatus Cepheus cum uxore
|
|
genero filia traderetur, nisi caelestium divina cogni-
|
|
tio nomen eorum ad errorem fabulae traduxisset. a
|
|
quibus ducti deinceps omnes, qui in rerum contem-
|
5
|
platione studia ponebant, sapientes et habebantur et
|
|
nominabantur, idque eorum nomen usque ad Pytha-
|
|
gorae manavit aetatem. quem, ut scribit auditor Pla-
|
|
tonis Ponticus Heraclides, vir doctus in primis, Phli-
|
|
untem ferunt venisse, eumque cum Leonte, principe
|
10
|
Phliasiorum, docte et copiose disseruisse quaedam.
|
|
cuius ingenium et eloquentiam cum admiratus esset
|
|
Leon, quaesivisse ex eo, qua maxime arte confideret;
|
|
at illum: artem quidem se scire nullam, sed esse phi-
|
|
losophum. admiratum Leontem novitatem nominis
|
15
|
quaesivisse, quinam essent philosophi, et quid inter
|
|
eos et reliquos interesset; Pythagoram autem respon-
|
9.1
|
disse similem sibi videri vitam hominum et mercatum
|
|
eum, qui haberetur maxumo ludorum apparatu totius
|
|
Graeciae celebritate; nam ut illic alii corporibus exer-
|
|
citatis gloriam et nobilitatem coronae peterent, alii
|
5
|
emendi aut vendendi quaestu et lucro ducerentur, esset
|
|
autem quoddam genus eorum, idque vel maxime in-
|
|
genuum, qui nec plausum nec lucrum quaererent, sed
|
|
visendi causa venirent studioseque perspicerent, quid
|
|
ageretur et quo modo, item nos quasi in mercatus
|
10
|
quandam celebritatem ex urbe aliqua sic in hanc
|
|
vitam ex alia vita et natura profectos alios gloriae
|
|
servire, alios pecuniae, raros esse quosdam, qui ceteris
|
|
omnibus pro nihilo habitis rerum naturam studiose
|
|
intuerentur; hos se appellare sapientiae studiosos—id
|
15
|
est enim philosophos—; et ut illic liberalissimum esset
|
|
spectare nihil sibi adquirentem, sic in vita longe om-
|
|
nibus studiis contemplationem rerum cognitionemque
|
|
praestare.
|
|