Facile patior te isto modo agere, etsi iniquum est 5.15.1
praescribere mihi te, quem ad modum a me disputari
velis. sed quaero, utrum aliquid actum superioribus
diebus an nihil arbitremur.
  Actum vero, et aliquantum quidem. 5
  Atqui, si ita est, profligata iam haec et paene ad
exitum adducta quaestio est.
  Quo tandem modo?
  Quia motus turbulenti iactationesque animorum in-
citatae et impetu inconsiderato elatae rationem omnem 10
repellentes vitae beatae nullam partem relinquunt. quis
enim potest mortem aut dolorem metuens, quorum
alterum saepe adest, alterum semper impendet, esse
non miser? quid, si idem, quod plerumque fit, pau-
pertatem ignominiam infamiam timet, si debilitatem 15
caecitatem, si denique, quod non singulis hominibus,
sed potentibus populis saepe contigit, servitutem? pot- 16.1
est ea timens esse quisquam beatus? quid, qui non
modo ea futura timet, verum etiam fert sustinetque
praesentia—adde eodem exilia luctus orbitates: qui
rebus his fractus aegritudine eliditur, potest tandem 5
esse non miserrimus? quid vero? illum, quem libidini-
bus inflammatum et furentem videmus, omnia rabide
adpetentem cum inexplebili cupiditate, quoque affluen-
tius voluptates undique hauriat, eo gravius ardentius-
que sitientem, nonne recte miserrimum dixeris? quid? 10
elatus ille levitate inanique laetitia exultans et temere
gestiens nonne tanto miserior, quanto sibi videtur bea-
tior? ergo ut hi miseri, sic contra illi beati, quos nulli
metus terrent, nullae aegritudines exedunt, nullae li-
bidines incitant, nullae futtiles laetitiae exultantes lan- 15
guidis liquefaciunt voluptatibus. ut maris igitur tran-
quillitas intellegitur nulla ne minima quidem aura fluc-
tus commovente, sic animi quietus et placatus status
cernitur, cum perturbatio nulla est, qua moveri queat.
quodsi est qui vim fortunae, qui omnia humana, quae 17.1
cuique accidere possunt, tolerabilia ducat, ex quo nec
timor eum nec angor attingat, idemque si nihil con-
cupiscat, nulla ecferatur animi inani voluptate, quid
est cur is non beatus sit? et si haec virtute efficiuntur, 5
quid est cur virtus ipsa per se non efficiat beatos?