Audistis Theodorum et Numenium et Nicasionem, legatos 2.4.113.1
Hennensis, publice dicere sese a suis civibus haec habere
mandata, ut ad Verrem adirent et eum simulacrum Cereris
et Victoriae reposcerent; id si impetrassent, tum ut morem
veterem Hennensium conservarent, publice in eum, tametsi 5
vexasset Siciliam, tamen, quoniam haec a maioribus instituta
accepissent, testimonium ne quod dicerent; sin autem ea
non reddidisset, tum ut in iudicio adessent, tum ut de eius
iniuriis iudices docerent, sed maxime de religione quere-
rentur. Quas illorum querimonias nolite, per deos immor- 10
talis, aspernari, nolite contemnere ac neglegere, iudices!
Aguntur iniuriae sociorum, agitur vis legum, agitur existi-
matio veritasque iudiciorum. Quae sunt omnia permagna,
verum illud maximum: tanta religione obstricta tota pro-
vincia est, tanta superstitio ex istius facto mentis omnium 15
Siculorum occupavit ut quaecumque accidant publice pri-
vatimque incommoda propter eam causam sceleris istius
evenire videantur. Audistis Centuripinos, Agyrinensis, 114.1
Catinensis, Aetnensis, Herbitensis complurisque alios pu-
blice dicere quae solitudo esset in agris, quae vastitas, quae
fuga aratorum, quam deserta, quam inculta, quam relicta
omnia. Ea tametsi multis istius et variis iniuriis acciderunt, 5
tamen haec una causa in opinione Siculorum plurimum
valet, quod Cerere violata omnis cultus fructusque Cereris
in iis locis interisse arbitrantur. Medemini religioni soci-
orum, iudices, conservate vestram; neque enim haec externa
vobis est religio neque aliena; quodsi esset, si suscipere 10
eam nolletis, tamen in eo qui violasset sancire vos velle
oporteret. Nunc vero in communi omnium gentium reli- 115.1
gione, inque iis sacris quae maiores nostri ab exteris natio-
nibus adscita atque arcessita coluerunt,—quae sacra, ut
erant re vera, sic appellari Graeca voluerunt,—neglegentes
ac dissoluti si cupiamus esse, qui possumus? 5