Dixerunt Halaesini, Catinenses, Tyndaritani, Hennenses, 2.2.156.15
Herbitenses, Agyrinenses, Netini, Segestani: enumerare
omnis non est necesse. Scitis quam multi et quam multa
priore actione dixerint: nunc et illi et reliqui dicent.
Omnes denique hoc in hac causa intellegent, hoc animo 157.1
esse Siculos ut, si in istum animadversum non sit, sibi
relinquendas domos ac sedes suas et ex Sicilia decedendum
atque adeo fugiendum esse arbitrentur. Hos homines tu
persuadebis ad honorem atque amplitudinem tuam pecunias 5
maximas voluntate sua contulisse? Credo, qui te in tua
civitate incolumem esse nollent, hi monumenta tuae formae
ac nominis in suis civitatibus esse cupiebant. Res declara-
bit ut cupierint. Iam dudum enim mihi nimium tenuiter
Siculorum erga te voluntatis argumenta colligere videor, 10
utrum statuas voluerint tibi statuere an coacti sint.
  De quo hoc homine auditum est umquam, quod tibi 158.1
accidit, ut eius in provincia statuae in locis publicis positae,
partim etiam in aedibus sacris, per vim et per universam
multitudinem deicerentur? Tot homines in Asia nocentes,
tot in Africa, tot in Hispania, Gallia, Sardinia, tot in ipsa 5
Sicilia fuerunt: ecquo de homine hoc umquam audivistis?
Novum est, iudices, in Siculis quidem et in omnibus
Graecis monstri simile. Non crederem hoc de statuis
nisi iacentis revulsasque vidissem, propterea quod apud
omnis Graecos hic mos est, ut honorem hominibus habitum 10
in monumentis eius modi non nulla religione deorum
consecrari arbitrentur. Itaque Rhodii, qui prope soli 159.1
bellum illud superius cum Mithridate rege gesserint, omnis-
que eius copias acerrimumque impetum moenibus litoribus
classibusque suis exceperint, tamen, cum ei regi inimici
praeter ceteros essent, statuam eius, quae erat apud ipsos in 5
celeberrimo urbis loco, ne tum quidem in ipsis urbis peri-
culis attigerunt. Ac forsitan vix convenire videretur, quem
ipsum hominem cuperent evertere, eius effigiem simula-
crumque servare; sed tamen videbam, apud eos cum essem,
et religionem esse quandam in his rebus a maioribus tra- 10
ditam, et hoc disputari, cum statua se eius habuisse
temporis rationem quo posita esset, cum homine eius
quo gereret bellum atque hostis esset. Videtis igitur
consuetudinem religionemque Graecorum, quae monu-
menta hostium in bello ipso soleat defendere, eam summa 15
in pace praetoris populi Romani statuis praesidio non fuisse.
Tauromenitani, quorum est civitas foederata, homines 160.1
quietissimi, qui maxime ab iniuriis nostrorum magistratuum
remoti consuerant esse praesidio foederis,—hi tamen istius
evertere statuam non dubitarunt; qua abiecta basim tamen
in foro manere voluerunt, quod gravius in istum fore puta- 5
bant si scirent homines statuam eius a Tauromenitanis esse
deiectam quam si nullam umquam positam esse arbitra-
rentur. Tyndaritani deiecerunt in foro et eadem de causa
equum inanem reliquerunt. Leontinis, misera in civitate
atque inani, tamen istius in gymnasio statua deiecta est. 10
Nam quid ego de Syracusanis loquar? quod non est
proprium Syracusanorum, sed et illorum et commune
conventus illius ac prope totius provinciae. Quanta illuc
multitudo, quanta vis hominum convenisse dicebatur tum
cum statuae sunt illius deiectae et eversae! At quo loco! 15
Celeberrimo ac religiosissimo, ante ipsum Serapim, in primo
aditu vestibuloque templi. Quod nisi Metellus hoc tam
graviter egisset atque illam rem imperio edictoque pro-
hibuisset, vestigium statuarum istius in tota Sicilia nullum
esset relictum. 20