Atque ego hoc plus oneris habeo quam qui ceteros
|
2.3.4.1
|
accusarunt,—si onus est id appellandum quod cum laetitia
|
|
feras ac voluptate: verum tamen ego hoc amplius suscepi
|
|
quam ceteri quod ita postulatur ab hominibus ut his
|
|
abstineant maxime vitiis in quibus alterum reprehenderint.
|
5
|
Furem aliquem aut rapacem accusaris: vitanda tibi semper
|
|
erit omnis avaritiae suspicio. Maleficum quempiam addu-
|
|
xeris aut crudelem: cavendum erit semper ne qua in re
|
|
asperior aut inhumanior fuisse videare. Corruptorem,
|
|
adulterum: providendum diligenter ne quod in vita vesti-
|
10
|
gium libidinis appareat: omnia postremo quae vindicaris in
|
|
altero tibi ipsi vehementer fugienda sunt. Etenim non
|
|
modo accusator, sed ne obiurgator quidem ferendus est
|
|
is qui, quod in altero vitium reprehendit, in eo ipse repre-
|
|
henditur. Ego in uno homine omnia vitia quae possunt in
|
5.1
|
homine perdito nefarioque esse reprehendo; nullum esse
|
|
dico indicium libidinis sceleris audaciae quod non in istius
|
|
unius vita perspicere possitis. Ergo in isto reo legem hanc
|
|
mihi, iudices, statuo, vivendum ita esse ut isti non modo
|
5
|
factis dictisque omnibus, sed etiam oris oculorumque illa
|
|
contumacia ac superbia quam videtis, dissimillimus esse ac
|
|
semper fuisse videar. Patior, non moleste fero, iudices, eam
|
|
vitam quae mihi sua sponte antea iucunda fuerit nunc iam
|
|
mea lege et condicione necessariam quoque futuram.
|
10
|
Et in hoc homine saepe a me quaeris, Hortensi, quibus
|
6.1
|
inimicitiis aut qua iniuria adductus ad accusandum de-
|
|
scenderim? Mitto iam rationem offici mei necessitudinisque
|
|
Siculorum: de ipsis tibi inimicitiis respondeo. An tu
|
|
maiores ullas inimicitias putas esse quam contrarias homi-
|
5
|
num sententias ac dissimilitudines studiorum ac voluntatum?
|
|
Fidem sanctissimam in vita qui putat, potest ei non ini-
|
|
micus esse qui quaestor consulem suum consiliis commissis,
|
|
pecunia tradita, rebus omnibus creditis spoliare, relinquere,
|
|
prodere, oppugnare ausus sit? Pudorem ac pudicitiam qui
|
10
|
colit, potest animo aequo istius cotidiana adulteria, mere-
|
|
triciam disciplinam, domesticum lenocinium videre? Qui
|
|
religiones deorum immortalium retinere vult, ei qui fana
|
|
spoliarit omnia, qui ex tensarum orbitis praedari sit ausus,
|
|
inimicus non esse qui potest? Qui iure aequo omnis putat
|
15
|
esse oportere, is tibi non infestissimus sit, cum cogitet
|
|
varietatem libidinemque decretorum tuorum? qui sociorum
|
|
iniuriis provinciarumque incommodis doleat, is in te non
|
|
expilatione Asiae, vexatione Pamphyliae, squalore et lacrimis
|
|
Siciliae concitetur? qui civium Romanorum iura ac liberta-
|
20
|
tem sanctam apud omnis haberi velit, is non tibi plus
|
|
etiam quam inimicus esse debeat, cum tua verbera, cum
|
|
securis, cum cruces ad civium Romanorum supplicia fixas
|
|
recordetur? An si qua in re contra rem meam decrevisset
|
7.1
|
aliquid iniuria, iure ei me inimicum esse arbitrarere: cum
|
|
omnia contra omnium bonorum rem causam rationem utili-
|
|
tatem voluntatemque fecerit, quaeris cur ei sim inimicus
|
|
cui populus Romanus infestus est? qui praesertim plus
|
5
|
etiam quam pars virilis postulat pro voluntate populi
|
|
Romani oneris ac muneris suscipere debeam. Quid? illa
|
|
quae leviora videntur esse non cuiusvis animum possunt
|
|
movere, quod ad tuam ipsius amicitiam ceterorumque
|
|
hominum magnorum atque nobilium faciliorem aditum
|
10
|
istius habet nequitia et audacia quam cuiusquam nostrum
|
|
virtus et integritas? Odistis hominum novorum industriam,
|
|
despicitis eorum frugalitatem, pudorem contemnitis, inge-
|
|
nium vero et virtutem depressam exstinctamque cupitis:
|
|
Verrem amatis! Ita credo: si non virtute, non industria,
|
8.1
|
non innocentia, non pudore, non pudicitia, at sermone, at
|
|
litteris, at humanitate eius delectamini. Nihil eorum est,
|
|
contraque sunt omnia cum summo dedecore ac turpitudine
|
|
tum singulari stultitia atque inhumanitate oblita. Huic
|
5
|
homini si cuius domus patet, utrum ea patere an hiare
|
|
ac poscere aliquid videtur? Hunc vestri ianitores, hunc
|
|
cubicularii diligunt; hunc liberti vestri, hunc servi ancillae-
|
|
que amant; hic cum venit extra ordinem vocatur; hic
|
|
solus introducitur; ceteri saepe frugalissimi homines exclu-
|
10
|
duntur. Ex quo intellegi potest eos vobis esse carissimos
|
|
qui ita vixerint ut sine vestro praesidio salvi esse non
|
|
possint. Quid? hoc cuiquam ferendum putas esse, nos ita
|
9.1
|
vivere in pecunia tenui ut prorsus nihil adquirere velimus,
|
|
ut dignitatem nostram populique Romani beneficia non
|
|
copiis sed virtute tueamur, istum rebus omnibus undique
|
|
ereptis impune eludentem circumfluere atque abundare?
|
5
|
huius argento dominia vestra, huius signis et tabulis forum
|
|
comitiumque ornari, praesertim cum vos vestro Marte his
|
|
rebus omnibus abundetis? Verrem esse qui vestras villas
|
|
suis manubiis ornet? Verrem esse qui cum L. Mummio
|
|
certet, ut pluris hic sociorum urbis quam ille hostium
|
10
|
spoliasse videatur, pluris hic villas ornamentis fanorum
|
|
quam ille fana spoliis hostium ornasse? Et is erit ob eam
|
|
rem vobis carior ut ceteri libentius suo periculo vestris
|
|
cupiditatibus serviant?
|
|