"At etiam de sanctitate de pietate adversus deos li-
|
1.115.1
|
bros scripsit Epicurus." At quo modo in his loquitur:
|
|
ut <Ti.> Coruncanium aut P. Scaevolam pontifices ma-
|
|
ximos te audire dicas, non eum qui sustulerit omnem
|
|
funditus religionem nec manibus ut Xerses sed rationi-
|
5
|
bus deorum inmortalium templa et aras everterit. quid
|
|
est enim cur deos ab hominibus colendos dicas, cum
|
|
dei non modo homines non colant sed omnino nihil
|
|
curent nihil agant? "At est eorum eximia quaedam prae-
|
116.1
|
stansque natura, ut ea debeat ipsa per se ad se colen-
|
|
dam elicere sapientem." An quicquam eximium potest
|
|
esse in ea natura, quae sua voluptate laetans nihil nec
|
|
actura sit umquam neque agat neque egerit? Quae
|
5
|
porro pietas ei debetur a quo nihil acceperis, aut quid
|
|
omnino cuius nullum meritum sit ei deberi potest?
|
|
est enim pietas iustitia adversum deos; cum quibus
|
|
quid potest nobis esse iuris, cum homini nulla cum deo
|
|
sit communitas? Sanctitas autem est scientia colen-
|
10
|
dorum deorum; qui quam ob rem colendi sint non in-
|
|
tellego nullo nec accepto ab his nec sperato bono. Quid
|
117.1
|
est autem quod deos veneremur propter admirationem
|
|
eius naturae in qua egregium nihil videmus?
|
|
Nam superstitione, quod gloriari soletis, facile est
|
|
liberare, cum sustuleris omnem vim deorum. Nisi forte
|
5
|
Diagoram aut Theodorum, qui omnino deos esse nega-
|
|
bant, censes superstitiosos esse potuisse; ego ne Pro-
|
|
tagoram quidem, cui neutrum licuerit, nec esse deos
|
|
nec non esse. horum enim sententiae omnium non modo
|
|
superstitionem tollunt, in qua inest timor inanis deo-
|
10
|
rum, sed etiam religionem, quae deorum cultu pio con-
|
|
tinetur. Quid i qui dixerunt totam de dis inmortalibus
|
118.1
|
opinionem fictam esse ab hominibus sapientibus
|
|
rei publicae causa, ut quos ratio non posset eos ad offi-
|
|
cium religio duceret, nonne omnem religionem fundi-
|
|
tus sustulerunt? Quid Prodicus Cius, qui ea quae
|
5
|
prodessent hominum vitae deorum in numero habita
|
|
esse dixit, quam tandem religionem reliquit? Quid qui
|
119.1
|
aut fortis aut claros aut potentis viros tradunt post
|
|
mortem ad deos pervenisse, eosque esse ipsos quos
|
|
nos colere precari venerarique soleamus, nonne exper-
|
|
tes sunt religionum omnium? quae ratio maxime trac-
|
5
|
tata ab Euhemero est, quem noster et interpretatus est
|
|
et secutus praeter ceteros Ennius; ab Euhemero autem
|
|
et mortes et sepulturae demonstrantur deorum; utrum
|
|
igitur hic confirmasse videtur religionem an penitus
|
|
totam sustulisse? Omitto Eleusinem sanctam illam et
|
10
|
augustam, "ubi initiantur gentes orarum ultimae", prae-
|
|
tereo Samothraciam eaque quae Lemni "nocturno aditu
|
|
occulta coluntur silvestribus saepibus densa"; quibus
|
|
explicatis ad rationemque revocatis rerum magis na-
|
|
tura cognoscitur quam deorum.
|
15
|