Atque haec cum uberius disputantur et fusius, ut
|
2.20.1
|
mihi est in animo facere, facilius effugiunt Academi-
|
|
corum calumniam; cum autem, ut Zeno solebat, brevius
|
|
angustiusque concluduntur, tum apertiora sunt ad re-
|
|
prendendum. nam ut profluens amnis aut vix aut nullo
|
5
|
modo, conclusa autem aqua facile conrumpitur, sic ora-
|
|
tionis flumine reprensoris convicia diluuntur, angustia
|
|
autem conclusae rationis non facile se ipsa tutatur.
|
|
Haec enim quae dilatantur a nobis Zeno sic premebat:
|
|
"Quod ratione utitur id melius est quam id quod ra-
|
21.1
|
tione non utitur; nihil autem mundo melius; ratione
|
|
igitur mundus utitur". similiter effici potest sapientem
|
|
esse mundum, similiter beatum, similiter aeternum;
|
|
omnia enim haec meliora sunt quam ea quae sunt his
|
5
|
carentia, nec mundo quicquam melius. ex quo efficie-
|
|
tur esse mundum deum. Idemque hoc modo: "Nullius
|
22.1
|
sensu carentis pars aliqua potest esse sentiens; mundi
|
|
autem partes sentientes sunt; non igitur caret sensu
|
|
mundus". Pergit idem et urguet angustius: "Nihil" in-
|
|
quit "quod animi quodque rationis est expers, id ge-
|
5
|
nerare ex se potest animantem compotemque rationis;
|
|
mundus autem generat animantis compotesque ra-
|
|
tionis; animans est igitur mundus composque ra-
|
|
tionis". Idemque similitudine, ut saepe solet, rationem
|
|
conclusit hoc modo: "Si ex oliva modulate canentes
|
10
|
tibiae nascerentur, num dubitares quin inesset in oliva
|
|
tibicini quaedam scientia? quid si platani fidiculas fer-
|
|
rent numerose sonantes: idem scilicet censeres in pla-
|
|
tanis inesse musicam. cur igitur mundus non animans
|
|
sapiensque iudicetur, cum ex se procreet animantis
|
15
|
atque sapientis?"
|
|