Natura est igitur quae contineat mundum omnem
|
2.29.1
|
eumque tueatur, et ea quidem non sine sensu atque
|
|
ratione. Omnem enim naturam necesse est, quae non
|
|
solitaria sit neque simplex sed cum alio iuncta atque
|
|
conexa, habere aliquem in se principatum, ut in ho-
|
5
|
mine mentem, in belua quiddam simile mentis unde
|
|
oriantur rerum adpetitus; in arborum autem et earum
|
|
rerum quae gignuntur e terra radicibus inesse prin-
|
|
cipatus putatur. principatum autem id dico quod Grae-
|
|
ci ἡγεμονικὸν vocant, quo nihil in quoque genere
|
10
|
nec potest nec debet esse praestantius. ita necesse est
|
|
illud etiam in quo sit totius naturae principatus esse
|
|
omnium optumum omniumque rerum potestate domi-
|
|
natuque dignissimum. videmus autem in partibus mundi
|
30.1
|
(nihil est enim in omni mundo quod non pars universi
|
|
sit) inesse sensum atque rationem. in ea parte igitur,
|
|
in qua mundi inest principatus, haec inesse necessest,
|
|
et acriora quidem atque maiora. quocirca sapientem
|
5
|
esse mundum necesse est, naturamque eam quae res
|
|
omnes conplexa teneat perfectione rationis excellere,
|
|
eoque deum esse mundum omnemque vim mundi na-
|
|
tura divina contineri.
|
|
Atque etiam mundi ille fervor purior perlucidior
|
10
|
mobiliorque multo ob easque causas aptior ad sensus
|
|
commovendos quam hic noster calor, quo haec quae
|
|
nota nobis sunt retinentur et vigent. absurdum igitur
|
31.1
|
est dicere, cum homines bestiaeque hoc calore tenean-
|
|
tur et propterea moveantur ac sentiant, mundum esse
|
|
sine sensu, qui integro et libero et puro eodemque acer-
|
|
rimo et mobilissimo ardore teneatur, praesertim cum
|
5
|
is ardor qui est mundi non agitatus ab alio neque
|
|
externo pulsu sed per se ipse ac sua sponte moveatur;
|
|
nam quid potest esse mundo valentius, quod pellat
|
|
atque moveat calorem eum quo ille teneatur. Audia-
|
32.1
|
mus enim Platonem quasi quendam deum philoso-
|
|
phorum; cui duo placet esse motus, unum suum alte-
|
|
rum externum, esse autem divinius quod ipsum ex se
|
|
sua sponte moveatur quam quod pulsu agitetur alieno.
|
5
|
hunc autem motum in solis animis esse ponit, ab is-
|
|
que principium motus esse ductum putat. quapropter
|
|
quoniam ex mundi ardore motus omnis oritur, is autem
|
|
ardor non alieno inpulsu sed sua sponte movetur,
|
|
animus sit necesse est; ex quo efficitur animantem esse
|
10
|
mundum.
|
|