Atque hac mundi divinitate perspecta tribuenda est
|
2.39.6
|
sideribus eadem divinitas; quae ex mobilissima purissi-
|
|
maque aetheris parte gignuntur neque ulla praeterea
|
|
sunt admixta natura totaque sunt calida atque per-
|
|
lucida, ut ea quoque rectissime et animantia esse et
|
10
|
sentire atque intellegere dicantur. Atque ea quidem
|
40.1
|
tota esse ignea duorum sensuum testimonio confirmari
|
|
Cleanthes putat, tactus et oculorum. nam solis calor et
|
|
candor inlustrior est quam ullius ignis, quippe qui in-
|
|
menso mundo tam longe lateque conluceat, et is eius
|
5
|
tactus est, non ut tepefaciat solum sed etiam saepe
|
|
comburat, quorum neutrum faceret nisi esset igneus.
|
|
"ergo" inquit "cum sol igneus sit Oceanique alatur umo-
|
|
ribus" (quia nullus ignis sine pastu aliquo possit per-
|
|
manere) "necesse est aut ei similis sit igni quem ad-
|
10
|
hibemus ad usum atque victum, aut ei qui corporibus
|
|
animantium continetur. atqui hic noster ignis, quem
|
41.1
|
usus vitae requirit, confector est et consumptor om-
|
|
nium idemque quocumque invasit cuncta disturbat ac
|
|
dissipat; contra ille corporeus vitalis et salutaris omnia
|
|
conservat alit auget sustinet sensuque adficit." negat
|
5
|
ergo esse dubium horum ignium sol utri similis sit, cum
|
|
is quoque efficiat ut omnia floreant et in suo quaeque
|
|
genere pubescant. quare cum solis ignis similis eorum
|
|
ignium sit qui sunt in corporibus animantium, solem
|
|
quoque animantem esse oportet, et quidem reliqua
|
10
|
astra quae oriantur in ardore caelesti qui aether vel
|
|
caelum nominatur.
|
|
Cum igitur aliorum animantium ortus in terra sit
|
42.1
|
aliorum in aqua in aere aliorum, absurdum esse Aris-
|
|
toteli videtur in ea parte quae sit ad gignenda ani-
|
|
mantia aptissima animal gigni nullum putare. sidera
|
|
autem aetherium locum optinent; qui quoniam tenu-
|
5
|
issimus est et semper agitatur et viget, necesse est
|
|
quod animal in eo gignatur id et sensu acerrumo et
|
|
mobilitate celerrima esse. quare cum in aethere astra
|
|
gignantur, consentaneum est in his sensum inesse et
|
|
intellegentiam, ex quo efficitur in deorum numero astra
|
10
|
esse ducenda. Etenim licet videre acutiora ingenia et
|
|
ad intellegendum aptiora eorum qui terras incolant eas
|
|
in quibus aer sit purus ac tenuis quam illorum qui
|
|
utantur crasso caelo atque concreto. quin etiam cibo
|
43.1
|
quo utare interesse aliquid ad mentis aciem putant.
|
|
probabile est igitur praestantem intellegentiam in si-
|
|
deribus esse, quae et aetheriam partem mundi incolant
|
|
et marinis terrenisque umoribus longo intervallo ex-
|
5
|
tenuatis alantur. Sensum autem astrorum atque intel-
|
|
legentiam maxume declarat ordo eorum atque con-
|
|
stantia (nihil est enim quod ratione et numero moveri
|
|
possit sine consilio), in quo nihil est temerarium nihil
|
|
varium nihil fortuitum. ordo autem siderum et in omni
|
10
|
aeternitate constantia neque naturam significat (est
|
|
enim plena rationis) neque fortunam, quae amica varie-
|
|
tati constantiam respuit. sequitur ergo ut ipsa sua
|
|
sponte suo sensu ac divinitate moveantur. Nec vero
|
44.1
|
Aristoteles non laudandus in eo quod omnia quae mo-
|
|
ventur aut natura moveri censuit aut vi aut volun-
|
|
tate; moveri autem solem et lunam et sidera omnia;
|
|
quae autem natura moverentur, haec aut pondere deor-
|
5
|
sum aut levitate in sublime ferri, quorum neutrum
|
|
astris contingeret propterea quod eorum motus in or-
|
|
bem circumque ferretur; nec vero dici potest vi qua-
|
|
dam maiore fieri ut contra naturam astra moveantur
|
|
(quae enim potest maior esse?); restat igitur ut motus
|
10
|
astrorum sit voluntarius.
|
|