Quae qui videat non indocte solum verum etiam
|
2.44.12
|
impie faciat si deos esse neget. nec sane multum in-
|
|
terest utrum id neget an eos omni procuratione atque
|
|
actione privet; mihi enim qui nihil agit esse omnino
|
15
|
non videtur. esse igitur deos ita perspicuum est, ut id
|
|
qui neget vix eum sanae mentis existimem.
|
|
Restat ut qualis eorum natura sit consideremus; in
|
45.1
|
quo nihil est difficilius quam a consuetudine oculorum
|
|
aciem mentis abducere ea difficultas induxit et vulgo
|
|
imperitos et similes philosophos imperitorum, ut nisi
|
|
figuris hominum constitutis nihil possent de dis in-
|
5
|
mortalibus cogitare; cuius opinionis levitas confutata
|
|
a Cotta non desiderat orationem meam. Sed cum talem
|
|
esse deum certa notione animi praesentiamus, primum
|
|
ut sit animans, deinde ut in omni natura nihil eo sit
|
|
praestantius, ad hanc praesensionem notionemque nos-
|
10
|
tram nihil video quod potius accommodem quam ut
|
|
primum hunc ipsum mundum, quo nihil excellentius
|
|
fieri potest, animantem esse et deum iudicem.
|
|
Hic quam volet Epicurus iocetur, homo non aptissi-
|
46.1
|
mus ad iocandum minimeque resipiens patriam, et
|
|
dicat se non posse intellegere qualis sit volubilis et
|
|
rutundus deus, tamen ex hoc, quod etiam ipse probat,
|
|
numquam me movebit. Placet enim illi esse deos, quia
|
5
|
necesse sit praestantem esse aliquam naturam qua
|
|
nihil sit melius. mundo autem certe nihil est melius;
|
|
nec dubium quin quod animans sit habeatque sensum
|
|
et rationem et mentem id sit melius quam id quod is
|
|
careat. ita efficitur animantem, sensus mentis rationis
|
47.1
|
mundum esse compotem; qua ratione deum esse mun-
|
|
dum concluditur. Sed haec paulo post facilius cog-
|
|
noscentur ex is rebus ipsis quas mundus efficit. in-
|
|
terea Vellei noli quaeso prae te ferre vos plane exper-
|
5
|
tes esse doctrinae. conum tibi ais et cylindrum et py-
|
|
ramidem pulchriorem quam sphaeram videri. novum
|
|
etiam oculorum iudicium habetis. sed sint ista pulchri-
|
|
ora dumtaxat aspectu—quod mihi tamen ipsum non
|
|
videtur; quid enim pulchrius ea figura quae sola omnis
|
10
|
alias figuras complexa continet, quaeque nihil asperi-
|
|
tatis habere nihil offensionis potest, nihil incisum an-
|
|
gulis nihil anfractibus, nihil eminens nihil lacunosum;
|
|
cumque duae formae praestantissimae sint, ex solidis
|
|
globus (sic enim σφαῖραν interpretari placet), ex pla-
|
15
|
nis autem circulus aut orbis, qui κύκλος Graece dicitur,
|
|
his duabus formis contingit solis ut omnes earum par-
|
|
tes sint inter se simillumae a medioque tantum absit
|
|
extremum, quo nihil fieri potest aptius—sed si haec
|
48.1
|
non videtis, quia numquam eruditum illum pulverem
|
|
attigistis, ne hoc quidem physici intellegere potuistis,
|
|
hanc aequabilitatem motus constantiamque ordinum
|
|
in alia figura non potuisse servari? Itaque nihil potest
|
5
|
indoctius quam quod a vobis adfirmari solet. nec enim
|
|
hunc ipsum mundum pro certo rutundum esse dicitis,
|
|
nam posse fieri ut sit alia figura, innumerabilesque
|
|
mundos alios aliarum esse formarum. quae si bis bina
|
49.1
|
quot essent didicisset Epicurus certe non diceret; sed
|
|
dum palato quid sit optimum iudicat, "caeli palatum",
|
|
ut ait Ennius, non suspexit.
|
|