Sequitur ut doceam omnia subiecta esse naturae,
|
2.81.1
|
eaque ab ea pulcherrime geri. Sed quid sit ipsa na-
|
|
tura explicandum est ante breviter, quo facilius id
|
|
quod docere volumus intellegi possit. namque alii
|
|
naturam esse censent vim quandam sine ratione cien-
|
5
|
tem motus in corporibus necessarios, alii autem vim
|
|
participem rationis atque ordinis tamquam via pro-
|
|
gredientem declarantemque quid cuiusque rei causa
|
|
efficiat quid sequatur, cuius sollertiam nulla ars nulla
|
|
manus nemo opifex consequi possit imitando; seminis
|
10
|
enim vim esse tantam, ut id, quamquam sit perexi-
|
|
guum, tamen, si inciderit in concipientem conprenden-
|
|
temque naturam nanctumque sit materiam qua ali
|
|
augerique possit, ita fingat et efficiat in suo quidque
|
|
genere, partim ut tantum modo per stirpes alantur
|
15
|
suas, partim ut moveri etiam et sentire et appetere
|
|
possint et ex sese similia sui gignere. Sunt autem qui
|
82.1
|
omnia naturae nomine appellent, ut Epicurus qui ita
|
|
dividit, omnium quae sint naturam esse corpora et
|
|
inane quaeque is accidant. Sed nos cum dicimus na-
|
|
tura constare administrarique mundum, non ita di-
|
5
|
cimus ut glaebam aut fragmentum lapidis aut aliquid
|
|
eius modi nulla cohaerendi natura, sed ut arborem
|
|
ut animal, in quibus nulla temeritas sed ordo apparet
|
|
et artis quaedam similitudo.
|
|
Quod si ea quae a terra stirpibus continentur arte
|
83.1
|
naturae vivunt et vigent, profecto ipsa terra eadem
|
|
vi continetur arte naturae, quippe quae gravidata
|
|
seminibus omnia pariat et fundat ex sese, stirpes am-
|
|
plexa alat et augeat ipsaque alatur vicissim a superis
|
5
|
externisque naturis; eiusdemque exspirationibus et aer
|
|
alitur et aether et omnia supera. Ita si terra natura
|
|
tenetur et viget, eadem ratio in reliquo mundo est;
|
|
stirpes enim terrae inhaerent, animantes autem adspi-
|
|
ratione aeris sustinentur; ipseque aer nobiscum videt
|
10
|
nobiscum audit nobiscum sonat, nihil enim eorum sine
|
|
eo fieri potest; quin etiam movetur nobiscum, qua-
|
|
cumque enim imus qua movemur videtur quasi locum
|
|
dare et cedere. quaeque in medium locum mundi, qui
|
84.1
|
est infimus, et quae a medio in superum quaeque con-
|
|
versione rutunda circum medium feruntur, ea continen-
|
|
tem mundi efficiunt unamque naturam. Et cum quat-
|
|
tuor genera sint corporum, vicissitudine eorum mundi
|
5
|
continuata natura est. nam ex terra aqua ex aqua oritur
|
|
aer ex aere aether, deinde retrorsum vicissim ex aethere
|
|
aer inde aqua ex aqua terra infima. sic naturis is ex
|
|
quibus omnia constant sursus deorsus ultro citro com-
|
|
meantibus mundi partium coniunctio continetur. Quae
|
85.1
|
aut sempiterna sit necessest hoc eodem ornatu quem
|
|
videmus, aut certe perdiuturna, permanens ad longin-
|
|
quum et inmensum paene tempus. quorum utrumvis
|
|
ut sit, sequitur natura mundum administrari. Quae
|
5
|
enim classium navigatio aut quae instructio exercitus
|
|
aut, rursus ut ea quae natura efficit conferamus, quae
|
|
procreatio vitis aut arboris, quae porro animantis fi-
|
|
gura conformatioque membrorum tantam naturae sol-
|
|
lertiam significat quantam ipse mundus? aut igitur nihil
|
10
|
est quod sentiente natura regatur, aut mundum regi
|
|
confitendum est. Etenim qui reliquas naturas omnes
|
86.1
|
earumque semina contineat, qui potest ipse non natura
|
|
administrari; ut, si qui dentes et pubertatem natura
|
|
dicat existere, ipsum autem hominem cui ea existant
|
|
non constare natura, non intellegat ea quae ecferant
|
5
|
aliquid ex sese perfectiores habere naturas quam ea
|
|
quae ex his efferantur. omnium autem rerum quae
|
|
natura administrantur seminator et sator et parens ut
|
|
ita dicam atque educator et altor est mundus omniaque
|
|
sicut membra et partes suas nutricatur et continet.
|
10
|
quod si mundi partes natura administrantur, necesse
|
|
est mundum ipsum natura administrari. Cuius quidem
|
|
administratio nihil habet in se quod reprehendi possit;
|
|
ex his enim naturis quae erant quod effici optimum
|
|
potuit effectum est. doceat ergo aliquis potuisse me-
|
87.1
|
lius; sed nemo umquam docebit, et si quis corrigere
|
|
aliquid volet aut deterius faciet aut id quod fieri <non>
|
|
potuerit desiderabit.
|
|