Nunc autem mihi videntur ne suspicari quidem quan-
|
2.90.11
|
ta sit admirabilitas caelestium rerum atque terrestrium.
|
|
Principio enim terra sita in media parte mundi cir-
|
91.1
|
cumfusa undique est hac animali spirabilique natura
|
|
cui nomen est aer—Graecum illud quidem sed per-
|
|
ceptum iam tamen usu a nostris; tritum est enim pro
|
|
Latino. hunc rursus amplectitur inmensus aether, qui
|
5
|
constat ex altissimis ignibus (mutuemur hoc quoque
|
|
verbum, dicaturque tam aether Latine quam dicitur aer,
|
|
etsi interpretatur Pacuvius: "hoc, quod memoro, nostri
|
|
caelum Grai perhibent aethera"—quasi vero non
|
|
Graius hoc dicat. "at Latine loquitur." si quidem nos
|
10
|
non quasi Graece loquentem audiamus; docet idem alio
|
|
loco: "Graiugena: de isto aperit ipsa oratio")—sed ad
|
92.1
|
maiora redeamus. ex aethere igitur innumerabiles
|
|
flammae siderum existunt, quorum est princeps sol
|
|
omnia clarissima luce conlustrans, multis partibus
|
|
maior atque amplior quam terra universa, deinde re-
|
5
|
liqua sidera magnitudinibus inmensis. atque hi tanti
|
|
ignes tamque multi non modo nihil nocent terris re-
|
|
busque terrestribus, sed ita prosunt ut si mota loco sint
|
|
conflagrare terras necesse sit a tantis ardoribus mo-
|
|
deratione et temperatione sublata.
|
10
|
Hic ego non mirer esse quemquam qui sibi persua-
|
93.1
|
deat corpora quaedam solida atque individua vi et gra-
|
|
vitate ferri mundumque effici ornatissimum et pulcher-
|
|
rimum ex eorum corporum concursione fortuita? hoc
|
|
qui existimat fieri potuisse, non intellego cur non idem
|
5
|
putet, si innumerabiles unius et viginti formae littera-
|
|
rum vel aureae vel qualeslibet aliquo coiciantur, posse
|
|
ex is in terram excussis annales Enni ut deinceps legi
|
|
possint effici; quod nescio an ne in uno quidem ver-
|
|
su possit tantum valere fortuna. isti autem quem ad
|
94.1
|
modum adseverant ex corpusculis non colore non qua-
|
|
litate aliqua (quam ποιότητα Graeci vocant) non sensu
|
|
praeditis sed concurrentibus temere atque casu mun-
|
|
dum esse perfectum, vel innumerabiles potius in omni
|
5
|
puncto temporis alios nasci alios interire: quod si mun-
|
|
dum efficere potest concursus atomorum, cur porticum
|
|
cur templum cur domum cur urbem non potest, quae
|
|
sunt minus operosa; et multa quidem faciliora. certe
|
|
ita temere de mundo effuttiunt, ut mihi quidem num-
|
10
|
quam hunc admirabilem caeli ornatum (qui locus est
|
|
proxumus) suspexisse videantur. Praeclare ergo Aris-
|
95.1
|
toteles "Si essent" inquit "qui sub terra semper habita-
|
|
vissent bonis et inlustribus domiciliis, quae essent or-
|
|
nata signis atque picturis instructaque rebus his om-
|
|
nibus quibus abundant i qui beati putantur, nec tamen
|
5
|
exissent umquam supra terram, accepissent autem fama
|
|
et auditione esse quoddam numen et vim deorum,
|
|
deinde aliquo tempore patefactis terrae faucibus ex
|
|
illis abditis sedibus evadere in haec loca quae nos in-
|
|
colimus atque exire potuissent: cum repente terram et
|
10
|
maria caelumque vidissent, nubium magnitudinem ven-
|
|
torumque vim cognovissent aspexissentque solem eius-
|
|
que cum magnitudinem pulchritudinemque tum etiam
|
|
efficientiam cognovissent, quod is diem efficeret toto
|
|
caelo luce diffusa, cum autem terras nox opacasset tum
|
15
|
caelum totum cernerent astris distinctum et ornatum
|
|
lunaeque luminum varietatem tum crescentis tum se-
|
|
nescentis, eorumque omnium ortus et occasus atque in
|
|
omni aeternitate ratos inmutabilesque cursus—quae
|
|
cum viderent, profecto et esse deos et haec tanta opera
|
20
|
deorum esse arbitrarentur". atque haec quidem ille;
|
96.1
|
nos autem tenebras cogitemus tantas quantae quondam
|
|
eruptione Aetnaeorum ignium finitimas regiones obs-
|
|
curavisse dicuntur, ut per biduum nemo hominem
|
|
homo agnosceret, cum autem tertio die sol inluxisset
|
5
|
tum ut revixisse sibi viderentur: quod si hoc idem ex
|
|
aeternis tenebris contingeret ut subito lucem aspicere-
|
|
mus, quaenam species caeli videretur? sed adsiduitate
|
|
cotidiana et consuetudine oculorum adsuescunt animi,
|
|
neque admirantur neque requirunt rationes earum re-
|
10
|
rum quas semper vident, proinde quasi novitas nos
|
|
magis quam magnitudo rerum debeat ad exquirendas
|
|
causas excitare. Quis enim hunc hominem dixerit, qui,
|
97.1
|
cum tam certos caeli motus tam ratos astrorum ordines
|
|
tamque inter se omnia conexa et apta viderit, neget in
|
|
his ullam inesse rationem eaque casu fieri dicat, quae
|
|
quanto consilio gerantur nullo consilio adsequi possu-
|
5
|
mus. an, cum machinatione quadam moveri aliquid vi-
|
|
demus, ut sphaeram ut horas ut alia permulta, non du-
|
|
bitamus quin illa opera sint rationis, cum autem im-
|
|
petum caeli cum admirabili celeritate moveri vertique
|
|
videamus constantissime conficientem vicissitudines
|
10
|
anniversarias cum summa salute et conservatione re-
|
|
rum omnium, dubitamus quin ea non solum ratione
|
|
fiant sed etiam excellenti divinaque ratione?
|
|