Exposui fere non philosophorum iudicia sed deliran-
|
1.42.1
|
tium somnia. Nec enim multo absurdiora sunt ea quae
|
|
poetarum vocibus fusa ipsa suavitate nocuerunt, qui
|
|
et ira inflammatos et libidine furentis induxerunt deos
|
|
feceruntque ut eorum bella proelia pugnas vulnera
|
5
|
videremus, odia praeterea discidia discordias, ortus
|
|
interitus, querellas lamentationes, effusas in omni in-
|
|
temperantia libidines, adulteria vincula, cum humano
|
|
genere concubitus mortalisque ex inmortali procreatos.
|
|
Cum poetarum autem errore coniungere licet por-
|
43.1
|
tenta magorum Aegyptiorumque in eodem genere de-
|
|
mentiam, tum etiam vulgi opiniones, quae in maxima
|
|
inconstantia veritatis ignoratione versantur.
|
|
Ea qui consideret quam inconsulte ac temere dican-
|
5
|
tur, venerari Epicurum et in eorum ipsorum numero
|
|
de quibus haec quaestio est habere debeat. Solus enim
|
|
vidit primum esse deos, quod in omnium animis eorum
|
|
notionem inpressisset ipsa natura. quae est enim gens
|
|
aut quod genus hominum quod non habeat sine doc-
|
10
|
trina anticipationem quandam deorum, quam appel-
|
|
lat πρόλημψιν Epicurus id est anteceptam animo rei
|
|
quandam informationem, sine qua nec intellegi quic-
|
|
quam nec quaeri nec disputari potest. quoius rationis
|
|
vim atque utilitatem ex illo caelesti Epicuri de regula
|
15
|
et iudicio volumine accepimus. quod igitur fundamen-
|
44.1
|
tum huius quaestionis est, id praeclare iactum videtis.
|
|
cum enim non instituto aliquo aut more aut lege sit
|
|
opinio constituta maneatque ad unum omnium firma
|
|
consensio, intellegi necesse est esse deos, quoniam in-
|
5
|
sitas eorum vel potius innatas cognitiones habemus; de
|
|
quo autem omnium natura consentit, id verum esse
|
|
necesse est; esse igitur deos confitendum est. Quod
|
|
quoniam fere constat inter omnis non philosophos so-
|
|
lum sed etiam indoctos, fatemur constare illud etiam,
|
10
|
hanc nos habere sive anticipationem, ut ante dixi, sive
|
|
praenotionem deorum (sunt enim rebus novis nova
|
|
ponenda nomina, ut Epicurus ipse πρόληψιν appel-
|
|
lavit, quam antea nemo eo verbo nominarat)—hanc
|
45.1
|
igitur habemus, ut deos beatos et inmortales putemus.
|
|
quae enim nobis natura informationem ipsorum deo-
|
|
rum dedit, eadem insculpsit in mentibus ut eos aeter-
|
|
nos et beatos haberemus. Quod si ita est, vere exposita
|
5
|
illa sententia est ab Epicuro, quod beatum aeternum-
|
|
que sit id nec habere ipsum negotii quicquam nec
|
|
exhibere alteri, itaque neque ira neque gratia teneri,
|
|
quod quae talia essent inbecilla essent omnia.
|
|