Quod si mundus universus non est deus, ne stellae
|
3.23.19
|
quidem, quas tu innumerabilis in deorum numero re-
|
20
|
ponebas. quarum te cursus aequabiles aeternique de-
|
|
lectabant, nec mehercule iniuria, sunt enim admirabili
|
|
incredibilique constantia. sed non omnia Balbe quae
|
24.1
|
cursus certos et constantis habent ea deo potius tri-
|
|
buenda sunt quam naturae. quid Chalcidico Euripo in
|
|
motu identidem reciprocando putas fieri posse con-
|
|
stantius, quid freto Siciliensi, quid Oceani fervore illis
|
5
|
in locis, "Europam Libyamque rapax ubi dividit unda"?
|
|
quid aestus maritimi vel Hispanienses vel Brittannici
|
|
eorumque certis temporibus vel accessus vel recessus
|
|
sine deo fieri nonne possunt? vide quaeso, si omnis
|
|
motus omniaque quae certis temporibus ordinem suum
|
10
|
conservant divina dicimus, ne tertianas quoque febres
|
|
et quartanas divinas esse dicendum sit, quarum rever-
|
|
sione et motu quid potest esse constantius. sed om-
|
|
nium talium rerum ratio reddenda est; quod vos cum
|
25.1
|
facere non potestis, tamquam in aram confugitis ad
|
|
deum.
|
|
Et Chrysippus tibi acute dicere videbatur, homo sine
|
|
dubio versutus et callidus (versutos eos appello quo-
|
5
|
rum celeriter mens versatur, callidos autem quorum
|
|
tamquam manus opere sic animus usu concalluit); is
|
|
igitur "Si aliquid est" inquit "quod homo efficere non
|
|
possit, qui id efficit melior est homine; homo autem
|
|
haec quae in mundo sunt efficere non potest; qui po-
|
10
|
tuit igitur is praestat homini; homini autem praestare
|
|
quis possit nisi deus; est igitur deus". Haec omnia in
|
|
eodem quo illa Zenonis errore versantur. quid enim
|
26.1
|
sit melius quid praestabilius, quid inter naturam et
|
|
rationem intersit, non distinguitur. Idemque, si dei non
|
|
sint, negat esse in omni natura quicquam homine
|
|
melius; id autem putare quemquam hominem, nihil
|
5
|
homine esse melius, summae adrogantiae censet esse.
|
|
Sit sane adrogantis pluris se putare quam mundum; at
|
|
illud non modo non adrogantis sed potius prudentis,
|
|
intellegere se habere sensum et rationem, haec eadem
|
|
Orionem et Caniculam non habere. Et "Si domus
|
10
|
pulchra sit, intellegamus eam dominis" inquit "aedifi-
|
|
catam esse non muribus; sic igitur mundum deorum
|
|
domum existimare debemus". Ita prorsus existimarem,
|
|
si illum aedificatum, non quem ad modum docebo a
|
|
natura conformatum putarem. At enim quaerit apud
|
27.1
|
Xenophontem Socrates unde animum arripuerimus si
|
|
nullus fuerit in mundo. Et ego quaero unde orationem
|
|
unde numeros unde cantus; nisi vero loqui solem cum
|
|
luna putamus cum propius accesserit, aut ad harmo-
|
5
|
niam canere mundum ut Pythagoras existimat. Natu-
|
|
rae ista sunt Balbe, naturae non artificiose ambu-
|
|
lantis ut ait Zeno, quod quidem quale sit iam videbi-
|
|
mus, sed omnia cientis et agitantis motibus et mutati-
|
|
onibus suis. Itaque illa mihi placebat oratio de con-
|
28.1
|
venientia consensuque naturae, quam quasi cognatione
|
|
continuatam conspirare dicebas, illud non probabam,
|
|
quod negabas id accidere potuisse nisi ea uno divino
|
|
spiritu contineretur. illa vero cohaeret et permanet
|
5
|
naturae viribus non deorum, estque in ea iste quasi
|
|
consensus, quam συνπάθειαν Graeci vocant; sed ea
|
|
quo sua sponte maior est eo minus divina ratione fieri
|
|
existimanda est.
|
|