Qualem autem deum intellegere nos possumus nulla
|
3.38.1
|
virtute praeditum? Quid enim, prudentiamne deo tri-
|
|
buemus, quae constat ex scientia rerum bonarum et
|
|
malarum et nec bonarum nec malarum? cui mali nihil
|
|
est nec esse potest, quid huic opus est dilectu bono-
|
5
|
rum et malorum, quid autem ratione quid intellegen-
|
|
tia: quibus utimur ad eam rem ut apertis obscura ad-
|
|
sequamur; at opscurum deo nihil potest esse. Nam
|
|
iustitia, quae suum cuique distribuit, quid pertinet ad
|
|
deos; hominum enim societas et communitas, ut vos
|
10
|
dicitis, iustitiam procreavit. Temperantia autem con-
|
|
stat ex praetermittendis voluptatibus corporis: cui si
|
|
locus in caelo est, est etiam voluptatibus. Nam fortis
|
|
deus intellegi qui potest, in dolore an in labore an in
|
|
periculo: quorum deum nihil attingit. Nec ratione igi-
|
39.1
|
tur utentem nec virtute ulla praeditum deum intellegere
|
|
qui possumus?
|
|
Nec vero volgi atque imperitorum inscitiam despi-
|
|
cere possum, cum ea considero quae dicuntur a Stoicis.
|
5
|
sunt enim illa imperitorum: piscem Syri venerantur,
|
|
omne fere genus bestiarum Aegyptii consecraverunt;
|
|
iam vero in Graecia multos habent ex hominibus deos,
|
|
Alabandum Alabandis, Tenedi Tenen, Leucotheam quae
|
|
fuit Ino et eius Palaemonem filium cuncta Graecia—
|
10
|
Herculem Aesculapium Tyndaridas Romulum nostrum
|
|
aliosque compluris, quos quasi novos et adscripticios
|
|
cives in caelum receptos putant. Haec igitur indocti;
|
40.1
|
quid vos philosophi, qui meliora? Omitto illa, sunt
|
|
enim praeclara: sit sane deus ipse mundus. hoc credo
|
|
illud esse "sublime candens, quem invocant omnes
|
|
Iovem". Quare igitur pluris adiungimus deos? quanta
|
5
|
autem est eorum multitudo: mihi quidem sane multi
|
|
videntur; singulas enim stellas numeras deos eosque
|
|
aut beluarum nomine appellas, ut Capram ut Nepam
|
|
ut Taurum ut Leonem, aut rerum inanimarum, ut Argo
|
|
ut Aram ut Coronam. Sed ut haec concedantur, re-
|
41.1
|
liqua qui tandem non modo concedi sed omnino in-
|
|
tellegi possunt? Cum fruges Cererem vinum Liberum
|
|
dicimus, genere nos quidem sermonis utimur usitato,
|
|
sed ecquem tam amentem esse putas qui illud quo
|
5
|
vescatur deum credat esse? Nam quos ab hominibus
|
|
pervenisse dicis ad deos, tu reddes rationem quem ad
|
|
modum id fieri potuerit aut cur fieri desierit, et ego
|
|
discam libenter; quo modo nunc quidem est, non video
|
|
quo pacto ille, cui "in monte Oetaeo inlatae lampades"
|
10
|
fuerint ut ait Accius, "in domum aeternam patris" ex
|
|
illo ardore pervenerit; quem tamen Homerus apud in-
|
|
feros conveniri facit ab Ulixe sicut ceteros qui exces-
|
|
serant vita.
|
|