Non sunt in senectute vires. ne postulantur quidem
|
34.10
|
vires a senectute. ergo et legibus et institutis vacat
|
|
aetas nostra muneribus iis quae non possunt sine viri-
|
|
bus sustineri. itaque non modo quod non possumus,
|
|
sed ne quantum possumus quidem cogimur. at multi
|
35.1
|
ita sunt inbecilli senes ut nullum officii aut omnino
|
|
vitae munus exsequi possint. at id quidem non pro-
|
|
prium senectutis vitium est, sed commune valetudinis.
|
|
quam fuit inbecillus P. Africani filius is qui te adop-
|
5
|
tavit, quam tenui aut nulla potius valetudine! quod
|
|
ni ita fuisset, alterum illud extitisset lumen civitatis;
|
|
ad paternam enim magnitudinem animi doctrina ube-
|
|
rior accesserat. quid mirum igitur in senibus, si in-
|
|
firmi sint aliquando, cum id ne adulescentes quidem
|
10
|
effugere possint? resistendum Laeli et Scipio senectuti
|
|
est eiusque vitia diligentia compensanda sunt; pugnan-
|
|
dum tamquam contra morbum sic contra senectutem,
|
|
habenda ratio valetudinis, utendum exercitationibus
|
36.1
|
modicis, tantum cibi et potionis adhibendum ut refi-
|
|
ciantur vires, non opprimantur. nec vero corpori solum
|
|
subveniendum est, sed menti atque animo multo magis;
|
|
nam haec quoque, nisi tamquam lumini oleum instilles,
|
5
|
extinguuntur senectute. et corpora quidem exercita-
|
|
tionum defatigatione ingravescunt, animi autem se
|
|
exercendo levantur. nam quos ait Caecilius 'comicos
|
|
stultos senes', hos significat credulos obliviosos dis-
|
|
solutos, quae vitia sunt non senectutis, sed inertis igna-
|
10
|
vae somniculosae senectutis. ut petulantia, ut lubido
|
|
magis est adulescentium quam senum nec tamen om-
|
|
nium adulescentium, sed non proborum, sic ista senilis
|
|
stultitia quae deliratio appellari solet, senum levium
|
|
est, non omnium. quattuor robustos filios, quinque fi-
|
37.1
|
lias, tantam domum, tantas clientelas Appius regebat
|
|
et caecus et senex; intentum enim animum tamquam
|
|
arcum habebat nec languescens succumbebat senectuti;
|
|
tenebat non modo auctoritatem, sed etiam imperium in
|
5
|
suos, metuebant servi, verebantur liberi, carum omnes
|
|
habebant; vigebat in illa domo mos patrius disciplina.
|
|
ita enim senectus honesta est, si se ipsa defendit, si ius
|
38.1
|
suum retinet, si nemini emancipata est, si usque ad
|
|
ultimum spiritum dominatur in suos. ut enim adu-
|
|
lescentem in quo est senile aliquid, sic senem in quo
|
|
est aliquid adulescentis, probo; quod qui sequitur cor-
|
5
|
pore senex esse poterit, animo numquam erit. Septi-
|
|
mus mihi liber Originum est in manibus, omnia anti-
|
|
quitatis monumenta colligo, causarum inlustrium quas-
|
|
cumque defendi, nunc cum maxime conficio orationes,
|
|
ius augurium pontificium civile tracto, multum etiam
|
10
|
Graecis litteris utor Pythagoreorumque more exercen-
|
|
dae memoriae gratia quid quoque die dixerim audierim
|
|
egerim, commemoro vesperi. haec sunt exercitationes
|
|
ingenii, haec curricula mentis, in his desudans atque
|
|
elaborans corporis vires non magno opere desidero.
|
15
|
adsum amicis, venio in senatum frequens ultroque ad-
|
|
fero res multum et diu cogitatas easque tueor animi,
|
|
non corporis viribus. quae si exequi nequirem, tamen
|
|
me lectulus meus oblectaret ea ipsa cogitantem quae
|
|
iam agere non possem; sed ut possim, facit acta vita.
|
20
|
semper enim in his studiis laboribusque viventi non
|
|
intellegitur quando obrepat senectus. ita sensim sine
|
|
sensu aetas senescit nec subito frangitur, sed diutur-
|
|
nitate extinguitur.
|
|