Non ergo erunt homines deliciis diffluentes audiendi,
|
52.1
|
si quando de amicitia, quam nec usu nec ratione ha-
|
|
bent cognitam, disputabunt. Nam quis est, pro deorum
|
|
fidem atque hominum! qui velit, ut neque diligat quem-
|
|
quam nec ipse ab ullo diligatur, circumfluere omnibus
|
5
|
copiis atque in omnium rerum abundantia vivere? Haec
|
|
enim est tyrannorum vita nimirum, in qua nulla fides,
|
|
nulla caritas, nulla stabilis benivolentiae potest esse
|
|
fiducia, omnia semper suspecta atque sollicita, nullus
|
|
locus amicitiae. Quis enim aut eum diligat, quem
|
53.1
|
metuat, aut eum, a quo se metui putet? Coluntur
|
|
tamen simulatione dumtaxat ad tempus. Quodsi forte,
|
|
ut fit plerumque, ceciderunt, tum intellegitur, quam
|
|
fuerint inopes amicorum. Quod Tarquinium dixisse
|
5
|
ferunt exulantem, tum se intellexisse, quos fidos ami-
|
|
cos habuisset, quos infidos, cum iam neutris gratiam
|
|
referre posset. Quamquam miror, illa superbia et
|
54.1
|
inportunitate si quemquam amicum habere potuit. At-
|
|
que ut huius, quem dixi, mores veros amicos parare
|
|
non potuerunt, sic multorum opes praepotentium ex-
|
|
cludunt amicitias fideles. Non enim solum ipsa For-
|
5
|
tuna caeca est, sed eos etiam plerumque efficit caecos,
|
|
quos conplexa est; itaque efferuntur fere fastidio et
|
|
contumacia, nec quicquam insipiente fortunato in-
|
|
tolerabilius fieri potest. Atque hoc quidem videre
|
|
licet, eos, qui antea commodis fuerint moribus, im-
|
10
|
perio, potestate, prosperis rebus inmutari[, sperni ab
|
|
iis veteres amicitias, indulgeri novis]. Quid autem
|
55.1
|
stultius quam, cum plurimum copiis, facultatibus, opi-
|
|
bus possint, cetera parare, quae parantur pecunia,
|
|
equos, famulos, vestem egregiam, vasa pretiosa, ami-
|
|
cos non parare, optumam et pulcherrimam vitae, ut
|
5
|
ita dicam, supellectilem? etenim cetera cum parant,
|
|
cui parent, nesciunt, nec cuius causa laborent (eius
|
|
enim est istorum quidque, qui vicit viribus), amicitia-
|
|
rum sua cuique permanet stabilis et certa possessio;
|
|
ut, etiamsi illa maneant, quae sunt quasi dona For-
|
10
|
tunae, tamen vita inculta et deserta ab amicis non
|
|
possit esse iucunda. Sed haec hactenus.
|
|