His igitur finibus utendum arbitror, ut, cum emen- 61.1
dati mores amicorum sint, tum sit inter eos omnium
rerum, consiliorum, voluntatum sine ulla exceptione
communitas, ut, etiamsi qua fortuna acciderit ut minus
iustae amicorum voluntates adiuvandae sint, in quibus 5
eorum aut caput agatur aut fama, declinandum de via
sit, modo ne summa turpitudo sequatur; est enim,
quatenus amicitiae dari venia possit. Nec vero negle-
genda est fama, nec mediocre telum ad res gerendas
existimare oportet benivolentiam civium; quam blan- 10
ditiis et adsentando colligere turpe est; virtus, quam
sequitur caritas, minime repudianda est. Sed (saepe 62.1
enim redeo ad Scipionem, cuius omnis sermo erat de
amicitia) querebatur, quod omnibus in rebus homines
diligentiores essent; capras et oves quot quisque ha-
beret, dicere posse, amicos quot haberet, non posse 5
dicere, et in illis quidem parandis adhibere curam, in
amicis eligendis neglegentis esse nec habere quasi
signa quaedam et notas, quibus eos, qui ad amicitias
essent idonei, iudicarent. Sunt igitur firmi et stabiles
et constantes eligendi; cuius generis est magna pe- 10
nuria. Et iudicare difficile est sane nisi expertum;
experiendum autem est in ipsa amicitia. Ita prae-
currit amicitia iudicium tollitque experiendi potesta-
tem. Est igitur prudentis sustinere ut cursum, sic 63.1
impetum benivolentiae, †quo utamur quasi equis
temptatis, sic amicitia ex aliqua parte periclitatis
moribus amicorum. Quidam saepe in parva pecunia
perspiciuntur quam sint leves, quidam autem, quos 5
parva movere non potuit, cognoscuntur in magna. Sin
erunt aliqui reperti, qui pecuniam praeferre amicitiae
sordidum existiment, ubi eos inveniemus, qui honores,
magistratus, imperia, potestates, opes amicitiae non
anteponant, ut, cum ex altera parte proposita haec 10
sint, ex altera ius amicitiae, non multo illa malint?
Inbecilla enim est natura ad contemnendam poten-
tiam; quam etiamsi neglecta amicitia consecuti sint,
obscuratum iri arbitrantur, quia non sine magna causa
sit neglecta amicitia. Itaque verae amicitiae difficil- 64.1
lime reperiuntur in iis, qui in honoribus reque publica
versantur; ubi enim istum invenias, qui honorem
amici anteponat suo? Quid? haec ut omittam, quam
graves, quam difficiles plerisque videntur calamitatum 5
societates! ad quas non est facile inventu qui descen-
dant. Quamquam Ennius recte:
    Amícus certus ín re incerta cérnitur,
tamen haec duo levitatis et infirmitatis plerosque con-
vincunt, aut si in bonis rebus contemnunt aut in malis 10
deserunt. Qui igitur utraque in re gravem, constan-
tem, stabilem se in amicitia praestiterit, hunc ex
maxime raro genere hominum iudicare debemus et
paene divino.