Sed maximum est in amicitia parem esse inferiori.
|
69.1
|
Saepe enim excellentiae quaedam sunt, qualis erat
|
|
Scipionis in nostro, ut ita dicam, grege. Numquam
|
|
se ille Philo, numquam Rupilio, numquam Mummio
|
|
anteposuit, numquam inferioris ordinis amicis, Q. vero
|
5
|
Maximum fratrem, egregium virum omnino, sibi ne-
|
|
quaquam parem, quod is anteibat aetate, tamquam
|
|
superiorem colebat suosque omnes per se posse esse
|
|
ampliores volebat. Quod faciendum imitandumque est
|
70.1
|
omnibus, ut, si quam praestantiam virtutis, ingenii,
|
|
fortunae consecuti sint, inpertiant ea suis communi-
|
|
centque cum proximis, ut, si parentibus nati sint hu-
|
|
milibus, si propinquos habeant inbecilliore vel animo
|
5
|
vel fortuna, eorum augeant opes eisque honori sint
|
|
et dignitati. Ut in fabulis, qui aliquamdiu propter
|
|
ignorationem stirpis et generis in famulatu fuerunt,
|
|
cum cogniti sunt et aut deorum aut regum filii in-
|
|
venti, retinent tamen caritatem in pastores, quos pa-
|
10
|
tres multos annos esse duxerunt. Quod est multo
|
|
profecto magis in veris patribus certisque faciendum.
|
|
Fructus enim ingenii et virtutis omnisque praestantiae
|
|
tum maxumus capitur, cum in proxumum quemque
|
|
confertur.
|
15
|
Ut igitur ii, qui sunt in amicitiae coniunctionisque
|
71.1
|
necessitudine superiores, exaequare se cum inferioribus
|
|
debent, sic inferiores non dolere se a suis aut ingenio
|
|
aut fortuna aut dignitate superari. Quorum plerique
|
|
aut queruntur semper aliquid aut etiam exprobrant,
|
5
|
eoque magis, si habere se putant, quod officiose et
|
|
amice et cum labore aliquo suo factum queant dicere.
|
|
Odiosum sane genus hominum officia exprobrantium;
|
|
quae meminisse debet is, in quem conlata sunt, non
|
|
commemorare, qui contulit. Quam ob rem, ut ii, qui
|
72.1
|
superiores sunt, summittere se debent in amicitia, sic
|
|
quodam modo inferiores extollere. Sunt enim quidam,
|
|
qui molestas amicitias faciunt, cum ipsi se contemni
|
|
putant; quod non fere contingit nisi iis, qui etiam
|
5
|
contemnendos se arbitrantur; qui hac opinione non
|
|
modo verbis, sed etiam opere levandi sunt. Tantum
|
73.1
|
autem cuique tribuendum, primum quantum ipse effi-
|
|
cere possis, deinde etiam quantum ille, quem diligas
|
|
atque adiuves, sustinere. Non enim neque tu possis,
|
|
quamvis excellas, omnes tuos ad honores amplissimos
|
5
|
perducere, ut Scipio P. Rupilium potuit consulem ef-
|
|
ficere, fratrem eius L. non potuit. Quodsi etiam possis
|
|
quidvis deferre ad alterum, videndum est tamen, quid
|
|
ille possit sustinere.
|
|