Sed plerique perverse, ne dicam inpudenter, habere
|
82.1
|
talem amicum volunt, quales ipsi esse non possunt,
|
|
quaeque ipsi non tribuunt amicis, haec ab iis deside-
|
|
rant. Par est autem primum ipsum esse virum bonum,
|
|
tum alterum similem sui quaerere. In talibus ea, quam
|
5
|
iam dudum tractamus, stabilitas amicitiae confirmari
|
|
potest, cum homines benivolentia coniuncti primum
|
|
cupiditatibus iis, quibus ceteri serviunt, imperabunt,
|
|
deinde aequitate iustitiaque gaudebunt, omniaque alter
|
|
pro altero suscipiet, neque quicquam umquam nisi ho-
|
10
|
nestum et rectum alter ab altero postulabit, neque
|
|
solum colent inter se ac diligent, sed etiam verebuntur.
|
|
Nam maxumum ornamentum amicitiae tollit, qui ex
|
|
ea tollit verecundiam. Itaque in iis perniciosus est
|
83.1
|
error, qui existumant lubidinum peccatorumque om-
|
|
nium patere in amicitia licentiam; virtutum amicitia
|
|
adiutrix a natura data est, non vitiorum comes, ut,
|
|
quoniam solitaria non posset virtus ad ea, quae summa
|
5
|
sunt, pervenire, coniuncta et consociata cum altera
|
|
perveniret. Quae si quos inter societas aut est aut
|
|
fuit aut futura est, eorum est habendus ad summum
|
|
naturae bonum optumus beatissimusque comitatus.
|
|
Haec est, inquam, societas, in qua omnia insunt, quae
|
84.1
|
putant homines expetenda, honestas, gloria, tranquil-
|
|
litas animi atque iucunditas, ut et, cum haec adsint,
|
|
beata vita sit et sine his esse non possit. Quod cum
|
|
optumum maxumumque sit, si id volumus adipisci,
|
5
|
virtuti opera danda est, sine qua nec amicitiam neque
|
|
ullam rem expetendam consequi possumus; ea vero
|
|
neglecta qui se amicos habere arbitrantur, tum se
|
|
denique errasse sentiunt, cum eos gravis aliquis casus
|
|
experiri cogit. Quocirca (dicendum est enim saepius),
|
85.1
|
cum iudicaris, diligere oportet, non, cum dilexeris,
|
|
iudicare. Sed cum multis in rebus neglegentia plecti-
|
|
mur, tum maxime in amicis et diligendis et colendis;
|
|
praeposteris enim utimur consiliis et acta agimus,
|
5
|
quod vetamur vetere proverbio. Nam implicati ultro
|
|
et citro vel usu diuturno vel etiam officiis repente in
|
|
medio cursu amicitias exorta aliqua offensione dis-
|
|
rumpimus.
|
|