Sed cum tot signis eadem natura declaret, quid
|
88.11
|
velit, anquirat, desideret, tamen obsurdescimus nescio
|
|
quo modo nec ea, quae ab ea monemur, audimus. Est
|
|
enim varius et multiplex usus amicitiae, multaeque
|
|
causae suspicionum offensionumque dantur, quas tum
|
15
|
evitare, tum elevare, tum ferre sapientis est; una
|
|
illa sublevanda offensio est, ut et utilitas in amicitia
|
|
et fides retineatur: nam et monendi amici saepe sunt
|
|
et obiurgandi, et haec accipienda amice, cum benivole
|
|
fiunt. Sed nescio quo modo verum est, quod in An-
|
89.1
|
dria familiaris meus dicit:
|
|
Obséquium amicos, véritas odiúm parit.
|
|
Molesta veritas, siquidem ex ea nascitur odium, quod
|
|
est venenum amicitiae, sed obsequium multo molestius,
|
5
|
quod peccatis indulgens praecipitem amicum ferri sinit;
|
|
maxuma autem culpa in eo, qui et veritatem asper-
|
|
natur et in fraudem obsequio inpellitur. Omni igitur
|
|
hac in re habenda ratio et diligentia est, primum ut
|
|
monitio acerbitate, deinde ut obiurgatio contumelia
|
10
|
careat; in obsequio autem, quoniam Terentiano verbo
|
|
lubenter utimur, comitas adsit, adsentatio, vitiorum
|
|
adiutrix, procul amoveatur, quae non modo amico, sed
|
|
ne libero quidem digna est; aliter enim cum tyranno,
|
|
aliter cum amico vivitur. Cuius autem aures clausae
|
90.1
|
veritati sunt, ut ab amico verum audire nequeat, huius
|
|
salus desperanda est. Scitum est enim illud Catonis,
|
|
ut multa: 'melius de quibusdam acerbos inimi-
|
|
cos mereri quam eos amicos, qui dulces vi-
|
5
|
deantur; illos verum saepe dicere, hos num-
|
|
quam.' Atque illud absurdum, quod ii, qui monentur,
|
|
eam molestiam, quam debent capere, non capiunt, eam
|
|
capiunt, qua debent vacare; peccasse enim se non an-
|
|
guntur, obiurgari moleste ferunt; quod contra opor-
|
10
|
tebat, delicto dolere, correctione gaudere.
|
|