Ut igitur et monere et moneri proprium est verae
|
91.1
|
amicitiae et alterum libere facere, non aspere, alterum
|
|
patienter accipere, non repugnanter, sic habendum est
|
|
nullam in amicitiis pestem esse maiorem quam adu-
|
|
lationem, blanditiam, adsentationem; quamvis enim
|
5
|
multis nominibus est hoc vitium notandum levium
|
|
hominum atque fallacium ad voluntatem loquentium
|
|
omnia, nihil ad veritatem. Cum autem omnium rerum
|
92.1
|
simulatio vitiosa est (tollit enim iudicium veri idque
|
|
adulterat), tum amicitiae repugnat maxime; delet enim
|
|
veritatem, sine qua nomen amicitiae valere non pot-
|
|
est. Nam cum amicitiae vis sit in eo, ut unus quasi
|
5
|
animus fiat ex pluribus, qui id fieri poterit, si ne in
|
|
uno quidem quoque unus animus erit idemque semper,
|
|
sed varius, commutabilis, multiplex? Quid enim potest
|
93.1
|
esse tam flexibile, tam devium quam animus eius, qui
|
|
ad alterius non modo sensum ac voluntatem, sed
|
|
etiam vultum atque nutum convertitur?
|
|
Négat quis, nego; ait, áio; postremo ímperavi egomét mihi
|
5
|
Ómnia adsentári,
|
|
ut ait idem Terentius, sed ille in Gnathonis persona,
|
|
quod amici genus adhibere omnino levitatis est. Multi
|
94.1
|
autem Gnathonum similes cum sint loco, fortuna, fama
|
|
superiores, horum est adsentatio molesta, cum ad va-
|
|
nitatem accessit auctoritas. Secerni autem blandus
|
95.1
|
amicus a vero et internosci tam potest adhibita dili-
|
|
gentia quam omnia fucata et simulata a sinceris atque
|
|
veris. Contio, quae ex imperitissimis constat, tamen
|
|
iudicare solet, quid intersit inter popularem, id est
|
5
|
adsentatorem et levem civem, et inter constantem,
|
|
severum et gravem. Quibus blanditiis C. Papirius nu-
|
96.1
|
per influebat in auris contionis, cum ferret legem de
|
|
tribunis plebis reficiendis! Dissuasimus nos; sed nihil
|
|
de me, de Scipione dicam lubentius. Quanta illa, di
|
|
inmortales, fuit gravitas, quanta in oratione maiestas!
|
5
|
ut facile ducem populi Romani, non comitem diceres.
|
|
Sed adfuistis, et est in manibus oratio. Itaque lex
|
|
popularis suffragiis populi repudiata est. Atque, ut
|
|
ad me redeam, meministis, Q. Maxumo, fratre Scipio-
|
|
nis, et L. Mancino consulibus quam popularis lex de
|
10
|
sacerdotiis C. Licini Crassi videbatur! cooptatio enim
|
|
collegiorum ad populi beneficium transferebatur; atque
|
|
is primus instituit in forum versus agere cum populo.
|
|
Tamen illius vendibilem orationem religio deorum in-
|
|
mortalium nobis defendentibus facile vincebat. Atque
|
15
|
id actum est praetore me quinquennio ante, quam
|
|
consul sum factus; ita re magis quam summa aucto-
|
|
ritate causa illa defensa est.
|
|