Quodsi in scaena, id est in contione, in qua rebus 97.1
fictis et adumbratis loci plurimum est, tamen verum
valet, si modo id patefactum et inlustratum est, quid
in amicitia fieri oportet, quae tota veritate perpendi-
tur? in qua nisi, ut dicitur, apertum pectus videas 5
tuumque ostendas, nihil fidum, nihil exploratum ha-
beas, ne amare quidem aut amari, cum, id quam vere
fiat, ignores. Quamquam ista adsentatio, quamvis per-
niciosa sit, nocere tamen nemini potest nisi ei, qui
eam recipit atque ea delectatur. Ita fit, ut is adsen- 10
tatoribus patefaciat aures suas maxime, qui ipse sibi
adsentetur et se maxime ipse delectet. Omnino est 98.1
amans sui virtus; optume enim se ipsa novit, quam-
que amabilis sit, intellegit. Ego autem non de vir-
tute nunc loquor, sed de virtutis opinione. Virtute
enim ipsa non tam multi praediti esse quam videri 5
volunt. Hos delectat adsentatio, his fictus ad ipsorum
voluntatem sermo cum adhibetur, orationem illam va-
nam testimonium esse laudum suarum putant. Nulla
est igitur haec amicitia, cum alter verum audire non
vult, alter ad mentiendum paratus est. Nec parasi- 10
torum in comoediis adsentatio faceta nobis videretur,
nisi essent milites gloriosi.
    Magnás vero agere grátias Thaís mihi?
Satis erat respondere: 'magnas'; 'ingentes', inquit.
Semper auget adsentator id, quod is, cuius ad volun- 15
tatem dicitur, vult esse magnum. Quam ob rem, 99.1
quamquam blanda ista vanitas apud eos valet, qui
ipsi illam adlectant et invitant, tamen etiam graviores
constantioresque admonendi sunt, ut animadvertant,
ne callida adsentatione capiantur. Aperte enim adu- 5
lantem nemo non videt, nisi qui admodum est excors;
callidus ille et occultus ne se insinuet, studiose ca-
vendum est; nec enim facillime adgnoscitur, quippe
qui etiam adversando saepe adsentetur et litigare se
simulans blandiatur atque ad extremum det manus 10
vincique se patiatur, ut is, qui inlusus sit, plus vidisse
videatur. Quid autem turpius quam inludi? Quod ut
ne accidat, magis cavendum est.
    Ut me hódie ante omnes cómicos stultós senes
    Versáris atque inlússeris lautíssume. 15
Haec enim etiam in fabulis stultissima persona est 100.1
inprovidorum et credulorum senum. Sed nescio quo
pacto ab amicitiis perfectorum hominum, id est sa-
pientium (de hac dico sapientia, quae videtur in ho-
minem cadere posse), ad leves amicitias defluxit oratio. 5
Quam ob rem ad illa prima redeamus eaque ipsa
concludamus aliquando.