Fannius. Istuc quidem, Laeli, ita necesse est. Sed
|
16.1
|
quoniam amicitiae mentionem fecisti et sumus otiosi,
|
|
pergratum mihi feceris, spero item Scaevolae, si, quem
|
|
ad modum soles de ceteris rebus, quom ex te quae-
|
|
runtur, sic de amicitia disputaris quid sentias, qualem
|
5
|
existumes, quae praecepta des.
|
|
Scaevola. Mihi vero erit gratum; atque id ipsum
|
|
cum tecum agere conarer, Fannius antevortit. Quam
|
|
ob rem utrique nostrum gratum admodum feceris.
|
|
Laelius. Ego vero non gravarer, si mihi ipse
|
17.1
|
confiderem; nam et praeclara res est et sumus, ut
|
|
dixit Fannius, otiosi. Sed quis ego sum? aut quae est
|
|
in me facultas? doctorum est ista consuetudo, eaque
|
|
Graecorum, ut iis ponatur, de quo disputent quamvis
|
5
|
subito; magnum opus est egetque exercitatione non
|
|
parva. Quam ob rem, quae disputari de amicitia pos-
|
|
sunt, ab eis censeo petatis, qui ista profitentur; ego
|
|
vos hortari tantum possum, ut amicitiam omnibus
|
|
rebus humanis anteponatis; nihil est enim tam naturae
|
10
|
aptum, tam conveniens ad res vel secundas vel ad-
|
|
versas. Sed hoc primum sentio, nisi in bonis amici-
|
18.1
|
tiam esse non posse; neque id ad vivum reseco, ut
|
|
illi, qui haec subtilius disserunt, fortasse vere, sed ad
|
|
communem utilitatem parum; negant enim quemquam
|
|
esse virum bonum nisi sapientem. Sit ita sane; sed
|
5
|
eam sapientiam interpretantur, quam adhuc mortalis
|
|
nemo est consecutus, nos autem ea, quae sunt in usu
|
|
vitaque communi, non ea, quae finguntur aut optan-
|
|
tur, spectare debemus. Numquam ego dicam C. Fa-
|
|
bricium, M'. Curium, Ti. Coruncanium, quos sapientes
|
10
|
nostri maiores iudicabant, ad istorum normam fuisse
|
|
sapientes. Quare sibi habeant sapientiae nomen et invi-
|
|
diosum et obscurum, concedant, ut viri boni fuerint.
|
|
Ne id quidem facient, negabunt id nisi sapienti posse
|
|
concedi. Agamus igitur pingui, ut aiunt, Minerva. Qui
|
19.1
|
ita se gerunt, ita vivunt, ut eorum probetur fides, in-
|
|
tegritas, aequitas, liberalitas, nec sit in eis ulla cupi-
|
|
ditas, libido, audacia, sintque magna constantia, ut ii
|
|
fuerunt, modo quos nominavi, hos viros bonos, ut
|
5
|
habiti sunt, sic etiam appellandos putemus, quia se-
|
|
quantur, quantum homines possunt, naturam optimam
|
|
bene vivendi ducem. Sic enim mihi perspicere videor,
|
|
ita natos esse nos, ut inter omnes esset societas quae-
|
|
dam, maior autem, ut quisque proxume accederet. Ita-
|
10
|
que cives potiores quam peregrini, propinqui quam
|
|
alieni; cum his enim amicitiam natura ipsa peperit;
|
|
sed ea non satis habet firmitatis. Namque hoc prae-
|
|
stat amicitia propinquitati, quod ex propinquitate be-
|
|
nivolentia tolli potest, ex amicitia non potest; sublata
|
15
|
enim benivolentia amicitiae nomen tollitur, propinqui-
|
|
tatis manet. Quanta autem vis amicitiae sit, ex hoc
|
20.1
|
intellegi maxime potest, quod ex infinita societate ge-
|
|
neris humani, quam conciliavit ipsa natura, ita con-
|
|
tracta res est et adducta in angustum, ut omnis ca-
|
|
ritas aut inter duos aut inter paucos iungeretur.
|
5
|