Hactenus mihi videor de amicitia quid sentirem
|
24.18
|
potuisse dicere; si quae praeterea sunt (credo autem
|
|
esse multa), ab iis, si videbitur, qui ista disputant,
|
20
|
quaeritote.
|
|
Fannius. Nos autem a te potius; quamquam etiam
|
25.1
|
ab istis saepe quaesivi et audivi non invitus equidem;
|
|
sed aliud quoddam filum orationis tuae.
|
|
Scaevola. Tum magis id diceres, Fanni, si nuper
|
|
in hortis Scipionis, cum est de re publica disputatum,
|
5
|
adfuisses. Qualis tum patronus iustitiae fuit contra
|
|
accuratam orationem Phili!
|
|
Fannius. Facile id quidem fuit, iustitiam iustissimo
|
|
viro defendere.
|
|
Scaevola. Quid? amicitiam nonne facile ei, qui ob
|
10
|
eam summa fide, constantia iustitiaque servatam maxu-
|
|
mam gloriam ceperit?
|
|
Laelius. Vim hoc quidem est adferre. Quid enim
|
26.1
|
refert, qua me ratione cogatis? cogitis certe. Studiis
|
|
enim generorum, praesertim in re bona, cum difficile
|
|
est, tum ne aequum quidem obsistere.
|
|
Saepissime igitur mihi de amicitia cogitanti maxime
|
5
|
illud considerandum videri solet, utrum propter in-
|
|
becillitatem atque inopiam desiderata sit amicitia, ut
|
|
dandis recipiendisque meritis quod quisque minus per
|
|
se ipse posset, id acciperet ab alio vicissimque red-
|
|
deret, an esset hoc quidem proprium amicitiae, sed
|
10
|
antiquior et pulchrior et magis a natura ipsa profecta
|
|
alia causa. Amor enim, ex quo amicitia nominata
|
|
est, princeps est ad benivolentiam coniungendam. Nam
|
|
utilitates quidem etiam ab iis percipiuntur saepe, qui
|
|
simulatione amicitiae coluntur et observantur temporis
|
15
|
causa, in amicitia autem nihil fictum est, nihil simu-
|
|
latum et, quidquid est, id est verum et voluntarium.
|
|
Quapropter a natura mihi videtur potius quam ab in-
|
27.1
|
digentia orta amicitia, adplicatione magis animi cum
|
|
quodam sensu amandi quam cogitatione, quantum illa
|
|
res utilitatis esset habitura. Quod quidem quale sit,
|
|
etiam in bestiis quibusdam animadverti potest, quae
|
5
|
ex se natos ita amant ad quoddam tempus et ab eis
|
|
ita amantur, ut facile earum sensus appareat. Quod
|
|
in homine multo est evidentius, primum ex ea cari-
|
|
tate, quae est inter natos et parentes, quae dirimi
|
|
nisi detestabili scelere non potest; deinde cum simi-
|
10
|
lis sensus extitit amoris, si aliquem nacti sumus, cuius
|
|
cum moribus et natura congruamus, quod in eo quasi
|
|
lumen aliquod probitatis et virtutis perspicere videa-
|
|
mur. Nihil est enim virtute amabilius, nihil, quod
|
28.1
|
magis adliciat ad diligendum, quippe cum propter vir-
|
|
tutem et probitatem etiam eos, quos numquam vidi-
|
|
mus, quodam modo diligamus. Quis est, qui C. Fabrici,
|
|
M'. Curi non cum caritate aliqua benivola memoriam
|
5
|
usurpet, quos numquam viderit? quis autem est, qui
|
|
Tarquinium Superbum, qui Sp. Cassium, Sp. Maelium
|
|
non oderit? Cum duobus ducibus de imperio in Italia
|
|
est decertatum, Pyrrho et Hannibale; ab altero propter
|
|
probitatem eius non nimis alienos animos habemus,
|
10
|
alterum propter crudelitatem semper haec civitas oderit.
|
|