Atque haec, ut ego arbitror, veteres rerum magis
|
1.5.1
|
eventis moniti quam ratione docti probaverunt. Phi-
|
|
losophorum vero exquisita quaedam argumenta, cur
|
|
esset vera divinatio, collecta sunt; e quibus, ut de
|
|
antiquissumis loquar, Colophonius Xenophanes unus,
|
5
|
qui deos esse diceret, divinationem funditus sustulit;
|
|
reliqui vero omnes praeter Epicurum balbutientem
|
|
de natura deorum divinationem probaverunt, sed non
|
|
uno modo. Nam cum Socrates omnesque Socratici
|
|
Zenoque et ii, qui ab eo essent profecti, manerent in
|
10
|
antiquorum philosophorum sententia vetere Academia
|
|
et Peripateticis consentientibus, cumque huic rei ma-
|
|
gnam auctoritatem Pythagoras iam ante tribuisset,
|
|
qui etiam ipse augur vellet esse, plurumisque locis
|
|
gravis auctor Democritus praesensionem rerum futu-
|
15
|
rarum conprobaret, Dicaearchus Peripateticus cetera
|
|
divinationis genera sustulit, somniorum et furoris re-
|
|
liquit, Cratippusque, familiaris noster, quem ego pa-
|
|
rem summis Peripateticis iudico, isdem rebus fidem
|
|
tribuit, reliqua divinationis genera reiecit. Sed cum
|
6.1
|
Stoici omnia fere illa defenderent, quod et Zeno in
|
|
suis commentariis quasi semina quaedam sparsisset et
|
|
ea Cleanthes paulo uberiora fecisset, accessit acerrumo
|
|
vir ingenio, Chrysippus, qui totam de divinatione duo-
|
5
|
bus libris explicavit sententiam, uno praeterea de ora-
|
|
clis, uno de somniis; quem subsequens unum librum
|
|
Babylonius Diogenes edidit, eius auditor, duo Anti-
|
|
pater, quinque noster Posidonius. Sed a Stoicis vel
|
|
princeps eius disciplinae, Posidonii doctor, discipulus
|
10
|
Antipatri, degeneravit, Panaetius, nec tamen ausus est
|
|
negare vim esse divinandi, sed dubitare se dixit. Quod
|
|
illi in aliqua re invitissumis Stoicis Stoico facere li-
|
|
cuit, id nos ut in reliquis rebus faciamus, a Stoicis
|
|
non concedetur? praesertim cum id, de quo Panaetio
|
15
|
non liquet, reliquis eiusdem disciplinae solis luce vi-
|
|
deatur clarius. Sed haec quidem laus Academiae
|
7.1
|
praestantissumi philosophi iudicio et testimonio con-
|
|
probata est. Etenim nobismet ipsis quaerentibus,
|
|
quid sit de divinatione iudicandum, quod a Carneade
|
|
multa acute et copiose contra Stoicos disputata sint,
|
5
|
verentibusque, ne temere vel falsae rei vel non satis
|
|
cognitae adsentiamur, faciendum videtur, ut diligenter
|
|
etiam atque etiam argumenta cum argumentis com-
|
|
paremus, ut fecimus in iis tribus libris, quos de na-
|
|
tura deorum scripsimus. Nam cum omnibus in rebus
|
10
|
temeritas in adsentiendo errorque turpis est, tum in
|
|
eo loco maxime, in quo iudicandum est, quantum
|
|
auspiciis rebusque divinis religionique tribuamus; est
|
|
enim periculum, ne aut neglectis iis impia fraude aut
|
|
susceptis anili superstitione obligemur.
|
15
|