Quibus de rebus et alias saepe et paulo accuratius
|
1.8.1
|
nuper, cum essem cum Q. fratre in Tusculano, disputa-
|
|
tum est. Nam cum ambulandi causa in Lyceum venisse-
|
|
mus (id enim superiori gymnasio nomen est), Perlegi,
|
|
[ille] inquit, tuum paulo ante tertium de natura deo-
|
5
|
rum, in quo disputatio Cottae quamquam labefactavit
|
|
sententiam meam, non funditus tamen sustulit. Optime
|
|
vero, inquam; etenim ipse Cotta sic disputat, ut
|
|
Stoicorum magis argumenta confutet quam hominum
|
|
deleat religionem. Tum Quintus: Dicitur quidem istuc,
|
10
|
inquit, a Cotta, et vero saepius, credo, ne communia
|
|
iura migrare videatur; sed studio contra Stoicos dis-
|
|
serendi deos mihi videtur funditus tollere. Eius ra-
|
9.1
|
tioni non sane desidero quid respondeam; satis enim
|
|
defensa religio est in secundo libro a Lucilio, cuius
|
|
disputatio tibi ipsi, ut in extremo tertio scribis, ad
|
|
veritatem est visa propensior. Sed, quod praetermis-
|
5
|
sum est in illis libris (credo, quia commodius arbi-
|
|
tratus es separatim id quaeri deque eo disseri), id est
|
|
de divinatione, quae est earum rerum, quae fortuitae
|
|
putantur, praedictio atque praesensio, id, si placet,
|
|
videamus quam habeat vim et quale sit. Ego enim
|
10
|
sic existimo, si sint ea genera divinandi vera, de qui-
|
|
bus accepimus quaeque colimus, esse deos, vicissimque,
|
|
si di sint, esse qui divinent. Arcem tu quidem Stoi-
|
10.1
|
corum, inquam, Quinte, defendis, siquidem ista sic re-
|
|
ciprocantur, ut et, si divinatio sit, di sint et, si di
|
|
sint, sit divinatio. Quorum neutrum tam facile, quam
|
|
tu arbitraris, conceditur. Nam et natura significari
|
5
|
futura sine deo possunt et, ut sint di, potest fieri, ut
|
|
nulla ab iis divinatio generi humano tributa sit. At-
|
|
que ille: Mihi vero, inquit, satis est argumenti et esse
|
|
deos et eos consulere rebus humanis, quod esse clara et
|
|
perspicua divinationis genera iudico. De quibus quid
|
10
|
ipse sentiam, si placet, exponam, ita tamen, si vacas
|
|
animo neque habes aliquid, quod huic sermoni prae-
|
|
vertendum putes. Ego vero, inquam, philosophiae,
|
11.1
|
Quinte, semper vaco; hoc autem tempore, cum sit
|
|
nihil aliud, quod lubenter agere possim, multo magis
|
|
aveo audire, de divinatione quid sentias.
|
|