Nihil, inquit, equidem novi, nec quod praeter cete- 1.11.5
ros ipse sentiam; nam cum antiquissimam sententiam,
tum omnium populorum et gentium consensu conpro-
batam sequor. Duo sunt enim divinandi genera, quo-
rum alterum artis est, alterum naturae. Quae est 12.1
autem gens aut quae civitas, quae non aut extispi-
cum aut monstra aut fulgora interpretantium aut au-
gurum aut astrologorum aut sortium (ea enim fere
artis sunt) aut somniorum aut vaticinationum (haec 5
enim duo naturalia putantur) praedictione moveatur?
Quarum quidem rerum eventa magis arbitror quam
causas quaeri oportere. Est enim vis et natura quae-
dam, quae tum observatis longo tempore significatio-
nibus, tum aliquo instinctu inflatuque divino futura 10
praenuntiat. Quare omittat urguere Carneades, quod
faciebat etiam Panaetius requirens, Iuppiterne corni-
cem a laeva, corvum ab dextera canere iussisset. Ob-
servata sunt haec tempore inmenso et [in significatione]
eventis animadversa et notata. Nihil est autem, quod 15
non longinquitas temporum excipiente memoria pro-
dendisque monumentis efficere atque adsequi possit.
Mirari licet, quae sint animadversa a medicis herba- 13.1
rum genera, quae radicum ad morsus bestiarum, ad
oculorum morbos, ad vulnera, quorum vim atque na-
turam ratio numquam explicavit, utilitate et ars est
et inventor probatus. Age ea, quae quamquam ex 5
alio genere sunt, tamen divinationi sunt similiora,
videamus:
    Atque etiam ventos praemonstrat saepe futuros
    Inflatum mare, cum subito penitusque tumescit,
    Saxaque cana salis niveo spumata liquore 10
    Tristificas certant Neptuno reddere voces,
    Aut densus stridor cum celso e vertice montis
    Ortus adaugescit scopulorum saepe repulsus.
Atque his rerum praesensionibus Prognostica tua re-
ferta sunt. Quis igitur elicere causas praesensionum 15
potest? etsi video Boëthum Stoicum esse conatum,
qui hactenus aliquid egit, ut earum rationem rerum
explicaret, quae in mari caelove fierent. Illa vero 14.1
cur eveniant, quis probabiliter dixerit?
    Cana fulix itidem fugiens e gurgite ponti
    Nuntiat horribilis clamans instare procellas
    Haud modicos tremulo fundens e gutture cantus. 5
    Saepe etiam pertriste canit de pectore carmen
    Et matutinis acredula vocibus instat,
    Vocibus instat et adsiduas iacit ore querellas,
    Cum primum gelidos rores aurora remittit.
    Fuscaque non numquam cursans per litora cornix 10
    Demersit caput et fluctum cervice recepit.
Videmus haec signa numquam fere mentientia nec 15.1
tamen, cur ita fiat, videmus.
    Vos quoque signa videtis, aquai dulcis alumnae,
    Cum clamore paratis inanis fundere voces
    Absurdoque sono fontis et stagna cietis. 5
Quis est, qui ranunculos hoc videre suspicari possit?
sed inest in ranunculis vis et natura quaedam signi-
ficans aliquid per se ipsa satis certa, cognitioni au-
tem hominum obscurior.
    Mollipedesque boves spectantes lumina caeli 10
    Naribus umiferum duxere ex aëre sucum.
Non quaero, cur, quoniam, quid eveniat, intellego.
    Iam vero semper viridis semperque gravata
    Lentiscus triplici solita grandescere fetu
    Ter fruges fundens tria tempora monstrat arandi. 15
Ne hoc quidem quaero, cur haec arbor una ter flo- 16.1
reat aut cur arandi maturitatem ad signum floris ac-
commodet; hoc sum contentus, quod, etiamsi, cur quid-
que fiat, ignorem, quid fiat, intellego. Pro omni igi-
tur divinatione idem, quod pro rebus iis, quas com- 5
memoravi, respondebo. Quid scammoneae radix ad
purgandum, quid aristolochia ad morsus serpentium
possit, quae nomen ex inventore repperit, rem ipsam
inventor ex somnio, video, quod satis est; cur possit,
nescio. Sic ventorum et imbrium signa, quae dixi, 10
rationem quam habeant, non satis perspicio; vim et
eventum agnosco, scio, adprobo. Similiter, quid fis-
sum in extis, quid fibra valeat, accipio; quae causa
sit, nescio. Atque horum quidem plena vita est; extis
enim omnes fere utuntur. Quid? de fulgurum vi du- 15
bitare num possumus? Nonne cum multa alia mira-
bilia, tum illud in primis: Cum Summanus in fastigio
Iovis optumi maxumi, qui tum erat fictilis, e caelo
ictus esset nec usquam eius simulacri caput invenire-
tur, haruspices in Tiberim id depulsum esse dixerunt, 20
idque inventum est eo loco, qui est ab haruspicibus de-
monstratus. Sed quo potius utar aut auctore aut teste 17.1
quam te? cuius edidici etiam versus, et lubenter qui-
dem, quos in secundo <de> consulatu Urania Musa pro-
nuntiat:
    Principio aetherio flammatus Iuppiter igni 5
    Vertitur et totum conlustrat lumine mundum
    Menteque divina caelum terrasque petessit,
    Quae penitus sensus hominum vitasque retentat
    Aetheris aeterni saepta atque inclusa cavernis.
    Et, si stellarum motus cursusque vagantis 10
    Nosse velis, quae sint signorum in sede locatae,
    Quae verbo et falsis Graiorum vocibus erant,
    Re vera certo lapsu spatioque feruntur,
    Omnia iam cernes divina mente notata.
    Nam primum astrorum volucris te consule motus 18.1
    Concursusque gravis stellarum ardore micantis
    Tu quoque, cum tumulos Albano in monte nivalis
    Lustrasti et laeto mactasti lacte Latinas,
    Vidisti et claro tremulos ardore cometas, 5
    Multaque misceri nocturna strage putasti,
    Quod ferme dirum in tempus cecidere Latinae,
    Cum claram speciem concreto lumine luna
    Abdidit et subito stellanti nocte perempta est.
    Quid vero Phoebi fax, tristis nuntia belli, 10
    Quae magnum ad columen flammato ardore volabat,
    Praecipitis caeli partis obitusque petessens?
    Aut cum terribili perculsus fulmine civis
    Luce serenanti vitalia lumina liquit?
    Aut cum se gravido tremefecit corpore tellus? 15
    Iam vero variae nocturno tempore visae
    Terribiles formae bellum motusque monebant,
    Multaque per terras vates oracla furenti
    Pectore fundebant tristis minitantia casus,
    Atque ea, quae lapsu tandem cecidere vetusto, 19.1
    Haec fore perpetuis signis clarisque frequentans
    Ipse deum genitor caelo terrisque canebat.
    Nunc ea, Torquato quae quondam et consule Cotta
    Lydius ediderat Tyrrhenae gentis haruspex, 5
    Omnia fixa tuus glomerans determinat annus.
    Nam pater altitonans stellanti nixus Olympo
    Ipse suos quondam tumulos ac templa petivit
    Et Capitolinis iniecit sedibus ignis.
    Tum species ex aere vetus venerataque Nattae 10
    Concidit, elapsaeque vetusto numine leges,
    Et divom simulacra peremit fulminis ardor.
    Hic silvestris erat Romani nominis altrix, 20.1
    Martia, quae parvos Mavortis semine natos
    Uberibus gravidis vitali rore rigabat;
    Quae tum cum pueris flammato fulminis ictu
    Concidit atque avolsa pedum vestigia liquit. 5
    Tum quis non artis scripta ac monumenta volutans
    Voces tristificas chartis promebat Etruscis?
    Omnes civilem generosa <a> stirpe profectam
    Vitare ingentem cladem pestemque monebant
    Vel legum exitium constanti voce ferebant 10
    Templa deumque adeo flammis urbemque iubebant
    Eripere et stragem horribilem caedemque vereri;
    Atque haec fixa gravi fato ac fundata teneri,
    Ni prius excelsum ad columen formata decore
    Sancta Iovis species claros spectaret in ortus. 15
    Tum fore ut occultos populus sanctusque senatus
    Cernere conatus posset, si solis ad ortum
    Conversa inde patrum sedes populique videret.
    Haec tardata diu species multumque morata 21.1
    Consule te tandem celsa est in sede locata,
    Atque una fixi ac signati temporis hora
    Iuppiter excelsa clarabat sceptra columna,
    Et clades patriae flamma ferroque parata 5
    Vocibus Allobrogum patribus populoque patebat.
    Rite igitur veteres, quorum monumenta tenetis,
    Qui populos urbisque modo ac virtute regebant,
    Rite etiam vestri, quorum pietasque fidesque
    Praestitit et longe vicit sapientia cunctos, 10
    Praecipue coluere vigenti numine divos.
    Haec adeo penitus cura videre sagaci,
    Otia qui studiis laeti tenuere decoris,
    Inque Academia umbrifera nitidoque Lyceo 22.1
    Fuderunt claras fecundi pectoris artis.
    E quibus ereptum primo iam a flore iuventae
    Te patria in media virtutum mole locavit.
    Tu tamen anxiferas curas requiete relaxans, 5
    Quod patriae vacat, id studiis nobisque sacrasti.
Tu igitur animum poteris inducere contra ea, quae a
me disputantur de divinatione, dicere, qui et gesseris
ea, quae gessisti, et ea, quae pronuntiavi, accuratis-
sume scripseris? Quid? quaeris, Carneades, cur haec 23.1
ita fiant aut qua arte perspici possint? Nescire me
fateor, evenire autem te ipsum dico videre. Casu, in-
quis. Itane vero? quicquam potest casu esse factum,
quod omnes habet in se numeros veritatis? Quattuor 5
tali iacti casu Venerium efficiunt; num etiam centum
Venerios, si quadringentos talos ieceris, casu futuros
putas? Aspersa temere pigmenta in tabula oris linia-
menta efficere possunt; num etiam Veneris Coae pul-
chritudinem effici posse aspersione fortuita putas? Sus 10
rostro si humi A litteram inpresserit, num propterea
suspicari poteris Andromacham Ennii ab ea posse
describi? Fingebat Carneades in Chiorum lapicidinis
saxo diffisso caput extitisse Panisci; credo, aliquam
non dissimilem figuram, sed certe non talem, ut eam 15
factam a Scopa diceres. Sic enim se profecto res ha-
bet, ut numquam perfecte veritatem casus imitetur.