Fit etiam saepe specie quadam, saepe vocum gra-
|
1.80.1
|
vitate et cantibus ut pellantur animi vehementius,
|
|
saepe etiam cura et timore, qualis est illa
|
|
Flexánima tamquam lýmphata aut Bacchí sacris
|
|
Commóta in tumulis Teúcrum commemoráns suum.
|
5
|
Atque etiam illa concitatio declarat vim in animis
|
|
esse divinam. Negat enim sine furore Democritus
|
|
quemquam poëtam magnum esse posse, quod idem
|
|
dicit Plato. Quem, si placet, appellet furorem, dum
|
|
modo is furor ita laudetur, ut in Phaedro Platonis
|
10
|
laudatus est. Quid? vestra oratio in causis, quid?
|
|
ipsa actio potest esse vehemens et gravis et copiosa,
|
|
nisi est animus ipse commotior? Equidem etiam in
|
|
te saepe vidi et, ut ad leviora veniamus, in Aesopo,
|
|
familiari tuo, tantum ardorem vultuum atque motuum,
|
15
|
ut eum vis quaedam abstraxisse a sensu mentis vi-
|
|
deretur.
|
|
Obiciuntur etiam saepe formae, quae reapse nullae
|
81.1
|
sunt, speciem autem offerunt; quod contigisse Brenno
|
|
dicitur eiusque Gallicis copiis, cum fano Apollinis Del-
|
|
phici nefarium bellum intulisset. Tum enim ferunt
|
|
ex oraclo ecfatam esse Pythiam:
|
5
|
Ego próvidebo rem ístam et albae vírgines.
|
|
Ex quo factum, ut viderentur virgines ferre arma con-
|
|
tra et nive Gallorum obrueretur exercitus.
|
|
Aristoteles quidem eos etiam, qui valetudinis vitio
|
|
furerent et melancholici dicerentur, censebat habere
|
10
|
aliquid in animis praesagiens atque divinum. Ego
|
|
autem haud scio an nec cardiacis hoc tribuendum sit
|
|
nec phreneticis; animi enim integri, non vitiosi est cor-
|
|
poris divinatio. Quam quidem esse re vera hac Stoi-
|
82.1
|
corum ratione concluditur: 'Si sunt di neque ante
|
|
declarant hominibus, quae futura sint, aut non
|
|
diligunt homines aut, quid eventurum sit, igno-
|
|
rant aut existumant nihil interesse hominum
|
5
|
scire, quid sit futurum, aut non censent esse
|
|
suae maiestatis praesignificare hominibus,
|
|
quae sunt futura, aut ea ne ipsi quidem di
|
|
significare possunt; at neque non diligunt nos
|
|
(sunt enim benefici generique hominum amici)
|
10
|
neque ignorant ea, quae ab ipsis constituta et
|
|
designata sunt, neque nostra nihil interest
|
|
scire ea, quae eventura sunt, (erimus enim
|
|
cautiores, si sciemus) neque hoc alienum du-
|
|
cunt maiestate sua (nihil est enim beneficen-
|
15
|
tia praestantius) neque non possunt futura
|
|
praenoscere; non igitur sunt di nec significant
|
83.1
|
futura; sunt autem di; significant ergo; et non,
|
|
si significant, nullas vias dant nobis ad signi-
|
|
ficationis scientiam (frustra enim significa-
|
|
rent), nec, si dant vias, non est divinatio; est
|
5
|
igitur divinatio.'
|
|