Quis est autem, quem non moveat clarissumis mo- 1.87.7
numentis testata consignataque antiquitas? Calchan-
tem augurem scribit Homerus longe optumum, eum-
que ducem classium fuisse ad Ilium, auspiciorum credo 10
scientia, non locorum. Amphilochus et Mopsus Argi- 88.1
vorum reges fuerunt, sed iidem augures, iique urbis
in ora marituma Ciliciae Graecas condiderunt; atque
etiam ante hos Amphiaraus et Tiresias non humiles
et obscuri neque eorum similes, ut apud Ennium est, 5
    Quí sui quaestus caúsa fictas súscitant senténtias,
sed clari et praestantes viri, qui avibus et signis ad-
moniti futura dicebant; quorum de altero etiam apud
inferos Homerus ait 'solum sapere, ceteros um-
brarum vagari modo'; Amphiaraum autem sic ho- 10
noravit fama Graeciae, deus ut haberetur, atque ut ab
eius solo, in quo est humatus, oracla peterentur. Quid? 89.1
Asiae rex Priamus nonne et Helenum filium et Cas-
sandram filiam divinantes habebat, alterum auguriis,
alteram mentis incitatione et permotione divina? Quo
in genere Marcios quosdam fratres, nobili loco natos, 5
apud maiores nostros fuisse scriptum videmus. Quid?
Polyidum Corinthium nonne Homerus et aliis multa et
filio ad Troiam proficiscenti mortem praedixisse com-
memorat? Omnino apud veteres, qui rerum potieban-
tur, iidem auguria tenebant; ut enim sapere, sic divi- 10
nare regale ducebant. Testis est nostra civitas, in
qua et reges augures et postea privati eodem sacer-
dotio praediti rem publicam religionum auctoritate
rexerunt. Eaque divinationum ratio ne in barbaris 90.1
quidem gentibus neglecta est, siquidem et in Gallia
Druidae sunt, e quibus ipse Divitiacum Haeduum, ho-
spitem tuum laudatoremque, cognovi, qui et naturae
rationem, quam φυσιολογίαν Graeci appellant, notam 5
esse sibi profitebatur et partim auguriis, partim con-
iectura, quae essent futura, dicebat, et in Persis au-
gurantur et divinant magi, qui congregantur in fano
commentandi causa atque inter se conloquendi, quod
etiam idem vos quondam facere Nonis solebatis; nec 91.1
quisquam rex Persarum potest esse, qui non ante
magorum disciplinam scientiamque perceperit. Licet
autem videre et genera quaedam et nationes huic
scientiae deditas. Telmessus in Caria est, qua in urbe 5
excellit haruspicum disciplina; itemque Elis in Pelo-
ponneso familias duas certas habet, Iamidarum unam,
alteram Clutidarum, haruspicinae nobilitate praestan-
tes. In Syria Chaldaei cognitione astrorum sollertia-
que ingeniorum antecellunt. Etruria autem de caelo 92.1
tacta scientissume animadvertit eademque interpre-
tatur, quid quibusque ostendatur monstris atque por-
tentis. Quocirca bene apud maiores nostros senatus
tum, cum florebat imperium, decrevit, ut de principum 5
filiis x ex singulis Etruriae populis in disciplinam
traderentur, ne ars tanta propter tenuitatem hominum
a religionis auctoritate abduceretur ad mercedem atque
quaestum. Phryges autem et Pisidae et Cilices et
Arabum natio avium significationibus plurimum ob- 10
temperant, quod idem factitatum in Umbria accepimus.